أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

سوخوى دخلت الخدمه

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 سوخوى دخلت الخدمه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
fbi

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 19/03/2009
عدد المساهمات : 4
معدل النشاط : 7
التقييم : 10
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: سوخوى دخلت الخدمه   الجمعة 10 أبريل 2009 - 22:44

سوخوى دخلت الخدمه فى جمهورية مصر العربيه 6 طائرات سوخوى معلومات ماءكده 1000 فى 100
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
dedossss

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
التسجيل : 01/06/2008
عدد المساهمات : 250
معدل النشاط : 40
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   الجمعة 10 أبريل 2009 - 23:21

4 حد يضرب الواد دا وجيبت الاخبار دى منين يا افندينا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
diaa

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد :
المهنة : fiter
المزاج : متزن
التسجيل : 12/04/2008
عدد المساهمات : 404
معدل النشاط : 273
التقييم : 17
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   الجمعة 10 أبريل 2009 - 23:27

سوخوي كام الموديل

zico power حلمك اتحقق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EGYPT 4 EVER

مـــلازم أول
مـــلازم أول



الـبلد :
المهنة : Computer Technician
المزاج : مُتفائل في أصعب الأوقات
التسجيل : 27/03/2008
عدد المساهمات : 795
معدل النشاط : 70
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 0:03

هههههههههههههههه
يا حلاوه 6 طائرات بس والله أنا كنت أفضل أنها ماتجيش من أساسه
نحن نريد ما لا يقل عن 50 طائره سياده جويه وهذا أقل عدد ممكن يناسب مصر مع أننا نأمل في أكثر من ذلك .

وبعدين أفهم يا بني الــ 6 طائرات دول روسيا أدتهم لمصر ببلاش علشان تزغلل عنيها أفهم بقى
يا واد وداري على شمعتك أحسن حد من الولاد الوحشين يغير مننا . 6 6

9 6 طائرات هههههههه يا قلبي لا تحزن .!!!!!!!!!! 15 15


عدل سابقا من قبل EGYPT 4 EVER في السبت 11 أبريل 2009 - 0:15 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EGYPT 4 EVER

مـــلازم أول
مـــلازم أول



الـبلد :
المهنة : Computer Technician
المزاج : مُتفائل في أصعب الأوقات
التسجيل : 27/03/2008
عدد المساهمات : 795
معدل النشاط : 70
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 0:06

نسيت أقولك يا مااااااااااااااااااااان

المصدر لو سمحت يا عسل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
fbi

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 19/03/2009
عدد المساهمات : 4
معدل النشاط : 7
التقييم : 10
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 2:07

المصدر عينى لانى انا و39 مهندس مكلفين بتعدليهم فى مطار على فكره هما فى مطار مدنى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
النسر السوري الأول

رقـــيب أول
رقـــيب أول



الـبلد :
العمر : 28
المزاج : مشوش إلكترونيا
التسجيل : 03/09/2008
عدد المساهمات : 378
معدل النشاط : 111
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 4:18

المصدر عينك يعني الموضوع مغلق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عين النمر

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
المهنة : طبيب
المزاج : وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة
التسجيل : 19/06/2008
عدد المساهمات : 642
معدل النشاط : 67
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 4:33

طب ما تقول اسم المطار بالمرة !!

ويا ريت تصورهم وتصور زملائك أيضا!

وقل لنا كل شيء عن التعديلات!!!



حرااااااااام عليك بجد.. ليه تقدم معلومة قد يستفيد منها عدوك
المعلومة مهما كانت تافهة فهي مهمة

لازم يكون وعينا الأمني يا شباب أعلى من كده ومش كل حاجة تشوفها عنينا نحكي عليها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
الانيق

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 18/01/2009
عدد المساهمات : 11
معدل النشاط : 7
التقييم : 0
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 6:57

اذا كان الخبر صحيح فستكون سوخوي 30 لان السوخوي 35 مازالت طور التجربه ولم يدخل منها في سلاح الجو الروسي الا 12 طائره فقط تم تجربتها وعموما السوخوي 30 جباره ورهيبه وتساوي الاف 15 ان لم تكن تزيد
اما بالنسبه للاخ مصدر الخبر في عتاب عليه شديد في ذكر معلومات التعديلات التي تتم فهذه مصيبه
وجود الطائره ليس سر وان لم يكن معروف اليوم فغدا سيعرف اما ذكر التعديلات فهذه كارثه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Bleeding Edge

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 20/02/2009
عدد المساهمات : 120
معدل النشاط : 65
التقييم : 6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 7:11

لا أصدق أن مهندس عسكرى سيفتش الاسرار بهذه الطريقة على الانترنت.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elfnan

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
العمر : 24
المهنة : تقدر تقول عالم ذره
المزاج : عنب ودايما متفائل
التسجيل : 11/03/2009
عدد المساهمات : 76
معدل النشاط : 90
التقييم : 7
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 11:48

اقتباس :


المصدر عينك يعني الموضوع مغلق

انت ليه كده ... ما نهدي ع الراجل شويه وهو يفهمنا كل حاجه وبعدين بيقولك بعينه واحنا لينا الشرف بوجود مهندس عسكري في الخدمه معانا هنا في المنتدي ... وانا مش شايف وجود اي عيب في ذكر التعديلات لانه موضحش ماهيه التعديلات وبعدين هو نقول(طور تقول احلبوه) قلنا عندنا اف سكستين بلوكات 52 واكثر كذبتوني ... الراجل بيوقلكو في سوخوي دخلتوا فه شمال ... مش اسلوب يا جدعان ع الاقل نهدي عليه لحد ما نعرف كل حاجه وع العموم شكرا يا FBI ومستنينك يا جميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
fbi

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 19/03/2009
عدد المساهمات : 4
معدل النشاط : 7
التقييم : 10
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 12:06

انا بش عارف ليه الهجوم الكبير داه عليه اولاا انا مزكرتش التعديلات ولا المطار ولا الموديل وبالنسبه لوجود الطائرات اسرئيل عارفه ان فيه 6 طائرات سوخوى دخلو مصر اعتقد انتم نسيتم الاقمار التجسيسه الاسرئليه ونا اسف اصلااا انى شاركت نصيحه اخيره ان الاقمار الصناعيه الاسرئيليه عارفه دبة النمله بش الطائرات اللى وصلات وشكرا لالاستاز elfnan
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elfnan

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
العمر : 24
المهنة : تقدر تقول عالم ذره
المزاج : عنب ودايما متفائل
التسجيل : 11/03/2009
عدد المساهمات : 76
معدل النشاط : 90
التقييم : 7
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 13:43

@fbi كتب:
ونا اسف اصلااا انى شاركت نصيحه .... لا ياباشــــــــــــــــــا متقولش كده ومتزعلش نفسك ... اكيد مكنش يقصد اخيره ان الاقمار الصناعيه الاسرئيليه عارفه دبة النمله بش الطائرات اللى وصلت... ممكن بس تفهمني ازاي لان الفضاء لم يعد حكرا علي احد ولو كده فعلا يبقي القمر مصر سات فوق اسرائيل هوه كمان ... وشكرللااستاز elfnan


ياباشا الشكر لله بس في ناس ما بتصدقش ولو شافت بعنيها وعلي راي المثل(عنزه ولو طارت ) مستني بس توضح اكتر يا برنس سلام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 14:11

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه 6 6 6 6 6 ضحكتني من القلب يا باشمهندس بقي السوخوي دخلت الخدمة في مصر وانت شوفتها بعينك وكمان بتقوم بتعديلها طيب علشان خاطري بالمرة بقي عاوزين صورتك معاها وياريت تجيبلي شوية صور لي المهندسين زمايلك الي بيشتغلو فيها وصور المطار بالمرة ولا اقولك قولي بس اسم المطار وانا هاروح بنفسي اتصور يا استاذ عيب احنا هنا منتدي محترم بنأخد بالمصدر وحتي لو انت صادق في كلامك كان زمان عندك تعليمات انك ماتجيبش سيرة لحد مش انك ماتنزلش الكلام ده علي النت وبعدين بقي مين يصدق طائرة حربية بخطورة السوخوي مهما كان رقمها هتدخل الخدمة وتكون كمان في مطار مدني وبعدين لو كلامك صح تبقي مصيبة انت كدا عاوز حبايبنا الحلوين يسلمو علينا ويأخدونا بالاحضان اوييييي كدا ويقفلو المنتدي كمان 14 43
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
islam

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المزاج : الحمد لله على كل شئ
التسجيل : 06/08/2008
عدد المساهمات : 1221
معدل النشاط : 766
التقييم : 57
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 14:15

انا حاسس انها ممكن تكون سوخوى 30 ما علينا ارجو من اخواتنا الاعضاء مراعاة ما قد تطلع عليهم اعينهمة بحكم اماكن عملهم ..... اللى يعتبر سر المفروض يبقى سر ....واللى بيتعلن عنه مابيكونش بالطريقة ديه متهيألى لازم مصر هى اللى بتعلن يعنى نشوف فى اى جريدة رسمية خبر عن الصفقة او حتى مجلة عسكرية زى النصر او الدفااااااااع او ان تذكر مصادر الصفقة على النت او ما الى ذلك لكن دون ذلك فلا اعتقد انه شئ سيكون مسموح للمدنين معرفته .......فلا تنسوا اخوتى الكراااام اننا وان كنا فعلا بنحب مصر بطريقة لا يمكن الشك فيها وطبعا حبنا كلنا للاسلحة بوجه عااااااااااااااااااااااااام .......فما نزال او على الاقل اغلبنا مدنين وليس لنا الحق علىالاطلاع على بعض المعلومات عن طريق التسريب ...........ليس كل ما يعرف يقال وليس كل ماهو معلن مجال للتداول .....لان يا جمااااااعة ببساطة فى الاول وفى الاخر ده امن مصر ......وطبيعه مصر تختلف عن طبيعة الكثير من الدول القريبة او البعيدة ........
انا لا اهاجم احد ولكنى فقط اردت التنويه على اهمية بعض الاشياء التى لايجوز لنا التحدث فيها الا بعد ان تصبح واااااااقع ............وكم مازالنا نحتار وانا اعتقد ان حيرتنا ستسمر طويلااااااااااااااا............عن الكثير والكثير من اسرار المؤسسة العسكرية المصرية ......وفق الله قادتها الى الحفاظ على امن بلدنا مصر 140
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EGYPT 4 EVER

مـــلازم أول
مـــلازم أول



الـبلد :
المهنة : Computer Technician
المزاج : مُتفائل في أصعب الأوقات
التسجيل : 27/03/2008
عدد المساهمات : 795
معدل النشاط : 70
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 15:11

ممكن أسألك يا أستاذ FBI سؤال مُلح جداً مش لاقيله إجابه

إشمعنى ياعني 6 طائرات فقط لاغير هوا إحنا بنحنس نفسينا مثلاً ولا إيه مش فاهم ...
ومصر أكبر بكتير من 6 طائرات ....

في تخيلي سبب أنهم 6 طائرات أنهم سو 35 لأنها في طور التعديل والنطوير فهذا العدد مناسب
أما سو 30 مش معقول يكونوا 6 لأن الطائره موجوده عند ماليزيا بأعداد كبيره ودول أخرى أيضاً إذاً العدد غير مناسب إطلاقاً لمصر إلا في حالة أنها سو 35 .... وأرجو أنك تعلق على تصوري هذا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عين النمر

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
المهنة : طبيب
المزاج : وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة
التسجيل : 19/06/2008
عدد المساهمات : 642
معدل النشاط : 67
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 15:15

@fbi كتب:
انا بش عارف ليه الهجوم الكبير داه عليه اولاا انا مزكرتش التعديلات ولا المطار ولا الموديل وبالنسبه لوجود الطائرات اسرئيل عارفه ان فيه 6 طائرات سوخوى دخلو مصر اعتقد انتم نسيتم الاقمار التجسيسه الاسرئليه ونا اسف اصلااا انى شاركت نصيحه اخيره ان الاقمار الصناعيه الاسرئيليه عارفه دبة النمله بش الطائرات اللى وصلات وشكرا لالاستاز elfnan

با أخي لا أحد يهاجم شخصك الكريم 77

كل ما هنالك هو الحرص والوعي وكما قلت سابقا المعلومة مهما بدت تافهة ولا قيمة لها فهي مهمة وممكن استنتاج أشياء خطيرة من معلومات تافهة او غير ذات أهمية في نظر البعض 80

وأسوق لك مثالين أحدهما حقيقي والآخر لست متأكد من حقيقته أحدث فعلا أم مجرد فكرة روائية

الاول هو كتاب الجيش الألماني الذي كتبه صحفي اعتمادا على نشرة الوفيات بالصحف والتي كان يذكر بها الرتب والتشكيلات العسكرية للضباط 10 وقد انزعج الألمان بشدة وقبضوا على الصحفي ظنا منهم أنه جاسوس خطير 33 استطاع اختراق الجيش الألماني والاطلاع على تشكيلاته السرية حتى تبين لهم الأمر فأصدر هتلر أوامره بعدم الاشارة للعسكريين في الوفيات

والمثال الثاني كان فيه عملية مخابرات منشورة وأذكر ان تم تحديد عدد القوات في موقع ما اعتمادا على كمية الشاي التي تورد لهم شهريا من مخازن الجيش 36


واذكرك أخي الكريم أن في 1973 كانت الاقمار الروسية والامريكية موجودة وتمكنا من خداعها 3
فليس معنى وجود الاقمار الصناعية الاسرائيلية اننا نقول كل حاجة والسلام 12

وتذكر يا أخي أن كلنا اخوة وكلنا بنحب مصر وزي ما الاخ العزيز mrwrist قال انه كلنا فرحانين بأي تقدم بيحصل ولكن الاحتياط واجب 33
والاسراف في الشك افضل من الاسراف في الثقة22
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mi17

عمـــيد
عمـــيد



الـبلد :
العمر : 30
المزاج : مش متفائل
التسجيل : 29/02/2008
عدد المساهمات : 1698
معدل النشاط : 78
التقييم : 6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 15:34

@EGYPT 4 EVER كتب:
ممكن أسألك يا أستاذ FBI سؤال مُلح جداً مش لاقيله إجابه

إشمعنى ياعني 6 طائرات فقط لاغير هوا إحنا بنحنس نفسينا مثلاً ولا إيه مش فاهم ...
ومصر أكبر بكتير من 6 طائرات ....

في تخيلي سبب أنهم 6 طائرات أنهم سو 35 لأنها في طور التعديل والنطوير فهذا العدد مناسب
أما سو 30 مش معقول يكونوا 6 لأن الطائره موجوده عند ماليزيا بأعداد كبيره ودول أخرى أيضاً إذاً العدد غير مناسب إطلاقاً لمصر إلا في حالة أنها سو 35 .... وأرجو أنك تعلق على تصوري هذا
حودة حبيب قلبي الاخ يقصد انه 6 طائرات كدفعة اولى لانه المصنع مش شغال ليك لوحدك يعني دا اذا كان الخبر صحيح يعني هتتوالى زيادة الاعداد تباعا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Waffen-SS

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
التسجيل : 17/02/2009
عدد المساهمات : 60
معدل النشاط : 29
التقييم : 3
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 15:43

يا جدعان انتوا بتصدقوا بسرعة كده ليه !!

هو أي حد يقول أي كلام نصدقه....

وحتي لو كلامة صح "أشك في ذلك" مش المفروض ابداااا أنه يتكلم عن الموضوع ده...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sherifmedhat

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 29
المهنة : مشروع جيوفيزيائ
المزاج : مخنؤ
التسجيل : 09/11/2007
عدد المساهمات : 1311
معدل النشاط : 79
التقييم : 6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 16:05

بالرغم من الامانى الكبيرة الا انى افضل الا اصدق حتى اشعار اخر بعد ثبوت و جود الطائرات بالدليل
بس انا عندى سؤال مهم جدا للاخ كاتب الخبر انت مدنى ولا عسكرى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
EGYPT 4 EVER

مـــلازم أول
مـــلازم أول



الـبلد :
المهنة : Computer Technician
المزاج : مُتفائل في أصعب الأوقات
التسجيل : 27/03/2008
عدد المساهمات : 795
معدل النشاط : 70
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 16:36

@mi17 كتب:
@EGYPT 4 EVER كتب:
ممكن أسألك يا أستاذ FBI سؤال مُلح جداً مش لاقيله إجابه

إشمعنى ياعني 6 طائرات فقط لاغير هوا إحنا بنحنس نفسينا مثلاً ولا إيه مش فاهم ...
ومصر أكبر بكتير من 6 طائرات ....

في تخيلي سبب أنهم 6 طائرات أنهم سو 35 لأنها في طور التعديل والنطوير فهذا العدد مناسب
أما سو 30 مش معقول يكونوا 6 لأن الطائره موجوده عند ماليزيا بأعداد كبيره ودول أخرى أيضاً إذاً العدد غير مناسب إطلاقاً لمصر إلا في حالة أنها سو 35 .... وأرجو أنك تعلق على تصوري هذا

حودة حبيب قلبي الاخ يقصد انه 6 طائرات كدفعة اولى لانه المصنع مش شغال ليك لوحدك يعني دا اذا كان الخبر صحيح يعني هتتوالى زيادة الاعداد تباعا
مي حبيب قلبي فينك يا مااااااااااان 114

والله يا مي الواحد بقى حاسس أنه في متاهه ويارب ده يكون إلي يقصدوا ويارب الخبر يبقى صحيح ومايطلعش ذي إلي قبله .... يا رب يا رب يا رب 128 128 128 127 127 127
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
wael hamdy

رائـــد
رائـــد



الـبلد :
العمر : 38
المهنة : فدائى
المزاج : تمام
التسجيل : 31/10/2007
عدد المساهمات : 903
معدل النشاط : 540
التقييم : 13
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 17:59

يا جماعة مصر دولة من الدول الكبرى فى المنطقة و بالنسبة للدول المصدرة للسلاح تعتبر مصر من الدول المستهلكة للسلاح وغير المصنعة لة على العكس من اكثر الدول الان و مصر السلاح بالنسبة لها قضية امن قومى واى سلاح تقوم مصر باستخدامة تسرع دول كثيرة فى العالم بقتنائة وللعلم اى سلاح يتم استيرادة لا يكون سر عسكرى وللعلم اتوقع ان تكون هذة الطائرات من نوع سوخوى35 وذلك لان الرئيس مبارك ابدى اهتمامة بهذة الطائرة وعدد 6 طائرات يكون دائما قبل عقد الصفقة وذلك للتدريب عليها واعطاء الفرق للطيارين و لتدريب المهندسين على الصيانة و اذا اثبتت الطائرة كفائتها يتم عقد الصفقة وقد صرحت مصر قبل ذلك انه فى حالة استمرار الرفض الامريكى فان التسليح مسالة امن قومى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
boboo_fighter

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد :
العمر : 28
التسجيل : 05/04/2008
عدد المساهمات : 430
معدل النشاط : 12
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 18:14

@wael hamdy كتب:
يا جماعة مصر دولة من الدول الكبرى فى المنطقة و بالنسبة للدول المصدرة للسلاح تعتبر مصر من الدول المستهلكة للسلاح وغير المصنعة لة على العكس من اكثر الدول الان و مصر السلاح بالنسبة لها قضية امن قومى واى سلاح تقوم مصر باستخدامة تسرع دول كثيرة فى العالم بقتنائة وللعلم اى سلاح يتم استيرادة لا يكون سر عسكرى وللعلم اتوقع ان تكون هذة الطائرات من نوع سوخوى35 وذلك لان الرئيس مبارك ابدى اهتمامة بهذة الطائرة وعدد 6 طائرات يكون دائما قبل عقد الصفقة وذلك للتدريب عليها واعطاء الفرق للطيارين و لتدريب المهندسين على الصيانة و اذا اثبتت الطائرة كفائتها يتم عقد الصفقة وقد صرحت مصر قبل ذلك انه فى حالة استمرار الرفض الامريكى فان التسليح مسالة امن قومى
اتفق معك جدا في الراي
ولكن ما نتحدث عنة هو وجود الطائرة من اساسة في الخدمة بمصر وهذا غير مؤكد
مع اني اتمني ذللك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
النسر السوري الأول

رقـــيب أول
رقـــيب أول



الـبلد :
العمر : 28
المزاج : مشوش إلكترونيا
التسجيل : 03/09/2008
عدد المساهمات : 378
معدل النشاط : 111
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سوخوى دخلت الخدمه   السبت 11 أبريل 2009 - 20:07

الموضوع مغلق حتى يأتي صاحبه بالمصدر
ارسل المصدر في رسالة خاصة و سيفتح الموضوع مرة أخرى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

سوخوى دخلت الخدمه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: مواضيع عسكرية عامة - General Topics-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين