أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل - صفحة 3

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
dedossss

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
التسجيل : 01/06/2008
عدد المساهمات : 250
معدل النشاط : 40
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 17:17

@ahmed raptooor007 كتب:
رجل الممممممممممممممممممستحييييييييييييييل انتا بتأكدلى ان انتاااااااااااا متعرفش غير القليل ولذلك اترك الامر لساااااااااااااااعة الججججججججد
زى مااااااااا قولت الجدع اللى يكمممممممممممل وميقولش جاااااااااااااااااى



طيب عرفنا انتا يا ابو حميد الكثير على فكره انا عندى احساس ان انتا اللى بتدى التمام فى الصورة اللى انتا حطيتها هههههههههههههههههه عسل والله يا بو حيمد 4
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رجل المستحيل

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : تاجر بسيط على قد حالي
المزاج : غاوي نكد
التسجيل : 11/03/2008
عدد المساهمات : 2502
معدل النشاط : 167
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 18:00

@ahmed raptooor007 كتب:
رجل الممممممممممممممممممستحييييييييييييييل انتا بتأكدلى ان انتاااااااااااا متعرفش غير القليل ولذلك اترك الامر لساااااااااااااااعة الججججججججد
زى مااااااااا قولت الجدع اللى يكمممممممممممل وميقولش جاااااااااااااااااى

لا ياباشا انااعرف حاجات كتيره بس انا مش من النوع الي اتكلم بكل سهوله
علشان كده ماخد مبداء الستر في كل حاجه

وصدقني كلام ان احنا نقدر نشوش على قمر صناعي ومن دي الحاجات مش هتعبر على اصغر واحد لان قدرتنا واحنا عارفيها وعارفين الي وراها ووراها وانت فاهمني اكيد

علشان كده انا مش بفرط في التفائل علشان متدربكش الدنيا فوق راسي بمفاجئات ربنا وحده الي يستر منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 18:20

@رجل المستحيل كتب:
@ahmed raptooor007 كتب:
رجل الممممممممممممممممممستحييييييييييييييل انتا بتأكدلى ان انتاااااااااااا متعرفش غير القليل ولذلك اترك الامر لساااااااااااااااعة الججججججججد
زى مااااااااا قولت الجدع اللى يكمممممممممممل وميقولش جاااااااااااااااااى

لا ياباشا انااعرف حاجات كتيره بس انا مش من النوع الي اتكلم بكل سهوله
علشان كده ماخد مبداء الستر في كل حاجه

وصدقني كلام ان احنا نقدر نشوش على قمر صناعي ومن دي الحاجات مش هتعبر على اصغر واحد لان قدرتنا واحنا عارفيها وعارفين الي وراها ووراها وانت فاهمني اكيد

علشان كده انا مش بفرط في التفائل علشان متدربكش الدنيا فوق راسي بمفاجئات ربنا وحده الي يستر منها
بس كلامك بيقول عكس كدة متعرفش ان البى 2 هتتكشف من مدى 500 كيلومتر مثلا يعنى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رجل المستحيل

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : تاجر بسيط على قد حالي
المزاج : غاوي نكد
التسجيل : 11/03/2008
عدد المساهمات : 2502
معدل النشاط : 167
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 19:05

@ahmed raptooor007 كتب:
@رجل المستحيل كتب:
@ahmed raptooor007 كتب:
رجل الممممممممممممممممممستحييييييييييييييل انتا بتأكدلى ان انتاااااااااااا متعرفش غير القليل ولذلك اترك الامر لساااااااااااااااعة الججججججججد
زى مااااااااا قولت الجدع اللى يكمممممممممممل وميقولش جاااااااااااااااااى

لا ياباشا انااعرف حاجات كتيره بس انا مش من النوع الي اتكلم بكل سهوله
علشان كده ماخد مبداء الستر في كل حاجه

وصدقني كلام ان احنا نقدر نشوش على قمر صناعي ومن دي الحاجات مش هتعبر على اصغر واحد لان قدرتنا واحنا عارفيها وعارفين الي وراها ووراها وانت فاهمني اكيد

علشان كده انا مش بفرط في التفائل علشان متدربكش الدنيا فوق راسي بمفاجئات ربنا وحده الي يستر منها
بس كلامك بيقول عكس كدة متعرفش ان البى 2 هتتكشف من مدى 500 كيلومتر مثلا يعنى

البي 2 تتكشف من مدى 500 كيلومتر ؟؟؟

غفوا يا احمد انت تتكلم ن طياره هي اكثر الطائرات شبحيه في العالم

يعني مش باص طاير بالهوا ولا مركبه فضائيه حجمها حجم ملعب كورة قدم علشان تتكشف من مدى 500 كيلومتر

طب ممكن تديني حاجه تقنعني ان البي 2 تتكشف من مسافة 500 كيلومتر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 19:12

النظام الروسى بوست 3 ام يصتدها من المدى حتى 350 كيلومتر
لأن مش بيعمل مثل الرادار هوائى دة كل شغلة سلبى ويقدر يميز الاهداف من مدنية الى لعسكرية
واية رئيك فى المدفع M110
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 19:14

على فكرة تشيك عملت رادار سلبى خطير جدا يقدر يكشف كل المقاتلات الشبح وامريكا فرضت اجرائات صارمة بعدم بيعة لأى دولة عربية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رجل المستحيل

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : تاجر بسيط على قد حالي
المزاج : غاوي نكد
التسجيل : 11/03/2008
عدد المساهمات : 2502
معدل النشاط : 167
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 19:28

@ahmed raptooor007 كتب:
النظام الروسى بوست 3 ام يصتدها من المدى حتى 350 كيلومتر
لأن مش بيعمل مثل الرادار هوائى دة كل شغلة سلبى ويقدر يميز الاهداف من مدنية الى لعسكرية
واية رئيك فى المدفع M110

يا راجل وانا مالي ومال روسيا ؟؟؟؟؟؟؟

احنا نتكلم عن نفسنا مش عن روسيا

يعني هي روسيا بتحارب علشانا واحنا قاعدين نتفرج علشان كل شويه نمجد في قوتها وكأنها هي قوتنا

على قولة المثل ( الاصلع يتفشخر بشعر ابن عمه)

والمدفه ام 110 ده مدفع لقطه وزي العسل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رجل المستحيل

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : تاجر بسيط على قد حالي
المزاج : غاوي نكد
التسجيل : 11/03/2008
عدد المساهمات : 2502
معدل النشاط : 167
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 19:32

@ahmed raptooor007 كتب:
على فكرة تشيك عملت رادار سلبى خطير جدا يقدر يكشف كل المقاتلات الشبح وامريكا فرضت اجرائات صارمة بعدم بيعة لأى دولة عربية

برضه التشيك
يالهووووووووووووي ده العالم كله يتقدم واحنا نتراجع لورا

ياعم احمد ابوس ايدك اديني حاجه مصريه هو احنا كل شويه نتفشخر بأسلحة غيرنا

يا راجل ده التشيك لما صنعة الرادار السلبي ده تعرضة لضغط رهيب من امريكا علشان متبيعوش للدول الشرق الاوسطيه وبالفعل استجابت التشيك
وامريكا حصلت على ده الرادار وقدرت تعمل حاجه عكسيه يقولك الى يومنا ده هي مجهوله جدا ومحدش يعرف طريقتها وهي عمل ضد ده الرادار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 19:33

مش بقولك متعرفش حاااااااااجة مش مصصصصصصصصصصدق النظام دة موجود عند مصر والنظام دة اقوى الانظمة الروسية فى رصد المقاتلات الشبح
والمدفع دة تفتكر كدة مداة كام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 19:39

@رجل المستحيل كتب:
@ahmed raptooor007 كتب:
على فكرة تشيك عملت رادار سلبى خطير جدا يقدر يكشف كل المقاتلات الشبح وامريكا فرضت اجرائات صارمة بعدم بيعة لأى دولة عربية

برضه التشيك
يالهووووووووووووي ده العالم كله يتقدم واحنا نتراجع لورا

ياعم احمد ابوس ايدك اديني حاجه مصريه هو احنا كل شويه نتفشخر بأسلحة غيرنا

يا راجل ده التشيك لما صنعة الرادار السلبي ده تعرضة لضغط رهيب من امريكا علشان متبيعوش للدول الشرق الاوسطيه وبالفعل استجابت التشيك
وامريكا حصلت على ده الرادار وقدرت تعمل حاجه عكسيه يقولك الى يومنا ده هي مجهوله جدا ومحدش يعرف طريقتها وهي عمل ضد ده الرادار

انا بديك مثال بس مش اكثر على تشيك علشان تعرف ان فى رادارت تقدر ترصد الشبح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
X---XEGYX---X

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 32
المهنة : محلل نظم
المزاج : غبار ذرى منشطر
التسجيل : 30/12/2007
عدد المساهمات : 1280
معدل النشاط : 48
التقييم : 6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 20:07

@bany_bony كتب:
@ahmed raptooor007 كتب:
كل مصييييييييييييبة وليها حل يابونى اللى يخلى مصر تعمل محطة ارضية ترصد تحرك الاقمار الصناعية حولها هيخلينا نعمل القرد اللى نتجنب بية المصيبة الجديدة
وفعلا الله يخرب بيتك يااااااااااانجاد سوف نحرق اسرائيل اهى اسرائيل دلوئت هيا اللى هتلسوعك وانتا هتقووووووووووول ادونى كمااااااااااان
ومتنساش المرة القادمة قول هنضرب اسرائيل بحاملة طائرات علشان اسرائيل فعلا تزن على امريكا وتلطع واحدة منها


ايوه صحيح كل مصيبة ليها حل

بس ماتنساش المصيبة دي من اخر السلم التكنلوجي الامريكي

ومانزلتش قبل كده الى اي جيش ولا حتى حلف الناتو

يعني يلزمنا وقت طويل علشان نشوف لها حل

ونضمن منين اسرائيل في الفترة دي

انا لو اطول احمدي نجاد الان حظرفوا بالتكتيكي عدل

علشان يبطل يعمل دكر تاني ويجعجع على مافيش


يا جماعة متنسوش فرق الصاعقة وفرق التخريب ممكن ندمرة من البر وبعد كدا نضرب صواريخنا براحتنا

او ممكن يضرب بصواريخ صقر او الكاتيوشا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 20:20

@X---XEGYX---X كتب:
@bany_bony كتب:
@ahmed raptooor007 كتب:
كل مصييييييييييييبة وليها حل يابونى اللى يخلى مصر تعمل محطة ارضية ترصد تحرك الاقمار الصناعية حولها هيخلينا نعمل القرد اللى نتجنب بية المصيبة الجديدة
وفعلا الله يخرب بيتك يااااااااااانجاد سوف نحرق اسرائيل اهى اسرائيل دلوئت هيا اللى هتلسوعك وانتا هتقووووووووووول ادونى كمااااااااااان
ومتنساش المرة القادمة قول هنضرب اسرائيل بحاملة طائرات علشان اسرائيل فعلا تزن على امريكا وتلطع واحدة منها


ايوه صحيح كل مصيبة ليها حل

بس ماتنساش المصيبة دي من اخر السلم التكنلوجي الامريكي

ومانزلتش قبل كده الى اي جيش ولا حتى حلف الناتو

يعني يلزمنا وقت طويل علشان نشوف لها حل

ونضمن منين اسرائيل في الفترة دي

انا لو اطول احمدي نجاد الان حظرفوا بالتكتيكي عدل

علشان يبطل يعمل دكر تاني ويجعجع على مافيش


يا جماعة متنسوش فرق الصاعقة وفرق التخريب ممكن ندمرة من البر وبعد كدا نضرب صواريخنا براحتنا

او ممكن يضرب بصواريخ صقر او الكاتيوشا

بدأت تفهمنى يااااااا اكس وتمشى معايا على نفس الخط 23
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 20:23

على فكرة ياكس حلو او التوقيع بتاعك بس لو شوفت شعار ال م خ ع ممكن يحصلك حاجة لأن شكل الشعار غامض وخصوصا الوانة تحسسك بأن الشعار لغز من الغاز الفراعنة متعرفش تحلة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bany_bony

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 41
المهنة : اخصائي برمجة الانظمة الخبيرة
المزاج : حاسم كالسيف
التسجيل : 03/01/2008
عدد المساهمات : 2665
معدل النشاط : 152
التقييم : 11
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 23:22

يا شباب حتى لا نتشعب عن الموضوع الاصلى الى مواضيع فرعية

كارثة حصول اسرائيل على هذا النظام تتلخص في كلمة واحده هي

فقدان العالم العربية عمقة الاستراتيجي

وهذة النقطة بالذات التي كنا نتميز على اسرائيل بها

وعلى فكرة النظام ده من الانظمة اللي على وش الجراب الامريكي التسليحي

وياما في الجراب يا حاوي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 23:28

@bany_bony كتب:
يا شباب حتى لا نتشعب عن الموضوع الاصلى الى مواضيع فرعية

كارثة حصول اسرائيل على هذا النظام تتلخص في كلمة واحده هي

فقدان العالم العربية عمقة الاستراتيجي

وهذة النقطة بالذات التي كنا نتميز على اسرائيل بها

وعلى فكرة النظام ده من الانظمة اللي على وش الجراب الامريكي التسليحي

وياما في الجراب يا حاوي

اناااااااااااااا متفق معااااااااااااااااك تماما فى كل ما تقووووووووووووول وانة خطرة انة هيكشف كل حمامة بطرير فى المجال المصرى ومن حدود اسرائيل حتى الخليج
ولكن مصر كمان عندها انظمة رادار تقدر تكشف اى تحركات جوية لأسرائيل وبداخل مجالها
يعنى وحدة بوحدة بس الفكرة هنا ان الرادار دة قادر على تميز الاهداف الدقيقة والصغيرة جدا جدا يعنى دقة كبيرة جدا فى تميز الاجسام والاهداف
وانا مش بقلل من خطورتة بس تدميرة واجهاااااااااااضة امر مش صعب اطلاقا
لأن فى الحرب مفيش امريكانى واسرائيل كلة هدف معاااااااااااااادى 22
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bany_bony

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 41
المهنة : اخصائي برمجة الانظمة الخبيرة
المزاج : حاسم كالسيف
التسجيل : 03/01/2008
عدد المساهمات : 2665
معدل النشاط : 152
التقييم : 11
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الإثنين 29 سبتمبر 2008 - 23:36

@ahmed raptooor007 كتب:
@bany_bony كتب:
يا شباب حتى لا نتشعب عن الموضوع الاصلى الى مواضيع فرعية

كارثة حصول اسرائيل على هذا النظام تتلخص في كلمة واحده هي

فقدان العالم العربية عمقة الاستراتيجي

وهذة النقطة بالذات التي كنا نتميز على اسرائيل بها

وعلى فكرة النظام ده من الانظمة اللي على وش الجراب الامريكي التسليحي

وياما في الجراب يا حاوي

اناااااااااااااا متفق معااااااااااااااااك تماما فى كل ما تقووووووووووووول وانة خطرة انة هيكشف كل حمامة بطرير فى المجال المصرى ومن حدود اسرائيل حتى الخليج
ولكن مصر كمان عندها انظمة رادار تقدر تكشف اى تحركات جوية لأسرائيل وبداخل مجالها
يعنى وحدة بوحدة بس الفكرة هنا ان الرادار دة قادر على تميز الاهداف الدقيقة والصغيرة جدا جدا يعنى دقة كبيرة جدا فى تميز الاجسام والاهداف
وانا مش بقلل من خطورتة بس تدميرة واجهاااااااااااضة امر مش صعب اطلاقا
لأن فى الحرب مفيش امريكانى واسرائيل كلة هدف معاااااااااااااادى 22

اكيد تدميره على الارض ممكن بس لاحظ شئ

اولا حتوصله ازاي انسى موضوع الطيران يعني قدامك اما صواريخ ارض ارض

ودي حتنكشف اول ما تقلع من الارض

او قدامك عمليات استخبرات او صاعقة بشرط السرية التامة يعني ماينعرفش مين اللي

عملها لان لو انعرف سعتها مريكا حطلع باقي البلاوي من الجراب ودور الضرب

في اللي قدمها وربنا مايكتب علينا اسحلة الجراب الامريكي 15

بالمناسبة اسرائيل كانت رصدت قبل كده تجارب صاروخية سورية

في موضوع في المنتدى عن الخبر ده

وكان الرصد من خلال ردرات الحتس اللي مدها 1000 كلم

تعرف يعني ايه ترصد بطريات صواريخ ارض ارض وهي على لاارض ؟؟؟؟؟؟

يعني 3 دقايق بس والصوفا تسلم عليها

الان قدرت الرصد زادت بس بمدى 5000 كلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الثلاثاء 30 سبتمبر 2008 - 0:40

ياصديقى لو هنتكلم بمنطلق ان حرب بين مصر واسرائيل الرادار دة لو اضرب مش هيفرق لأن فى كلتا الحالتين امريكا هتدخل للدفاع عن اسرائيل من قبضة الجيش المصرى لأن الحرب هتكون بلا رحمة
وبعدين امريكا متقدرش تضرب مصر بشكل مباشر اطلاقا لأنها هتخسر الكثير من قوتها ودة غير لعبة التحالف مع الاقطاب العظمى دولة مثلا مثل الصين وروسيا مش هيسمحو لأمريكا انها تضرب مصر بشكل مباشر لأن مصر مش هتبدء الحرب ولا هتعتدى على احد الا فى حالة واحدة فقط اللى هيقترب من حدودنا ويعتدى على ارضنا او مجالنا البحرى او الجوى
ومتنسااااااااش كماااااااااان الدول العربية هتقف مع مصصصصصر اذاى
وخصوصا ان فى دول عربية تمتلك جيوش قوية وقادرة على الردع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bany_bony

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 41
المهنة : اخصائي برمجة الانظمة الخبيرة
المزاج : حاسم كالسيف
التسجيل : 03/01/2008
عدد المساهمات : 2665
معدل النشاط : 152
التقييم : 11
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الثلاثاء 30 سبتمبر 2008 - 0:56

@ahmed raptooor007 كتب:
ياصديقى لو هنتكلم بمنطلق ان حرب بين مصر واسرائيل الرادار دة لو اضرب مش هيفرق لأن فى كلتا الحالتين امريكا هتدخل للدفاع عن اسرائيل من قبضة الجيش المصرى لأن الحرب هتكون بلا رحمة
وبعدين امريكا متقدرش تضرب مصر بشكل مباشر اطلاقا لأنها هتخسر الكثير من قوتها ودة غير لعبة التحالف مع الاقطاب العظمى دولة مثلا مثل الصين وروسيا مش هيسمحو لأمريكا انها تضرب مصر بشكل مباشر لأن مصر مش هتبدء الحرب ولا هتعتدى على احد الا فى حالة واحدة فقط اللى هيقترب من حدودنا ويعتدى على ارضنا او مجالنا البحرى او الجوى
ومتنسااااااااش كماااااااااان الدول العربية هتقف مع مصصصصصر اذاى
وخصوصا ان فى دول عربية تمتلك جيوش قوية وقادرة على الردع

لا يا احمد المسالة مش حرب مع مصر

المسالة نقطة تفوق على العرب كلهم

ولن تكون هناك حرب بالمعنى المفهوم لان ده اخر ما تريده اسرائيل خصوصا مع

مصر

انا باتكلم وبركز على نقطة الهوة العسكرية بيننا وبين اسرائيل

كان الموضوع ده الشغل الشاغل للقيادات العسكرية العربية

وتم تضييق هذة الفجوة الى درجة كبيرة جدا جدا وخصوصا في مسالة الطيران

والبحرية

اما البرية والدفاع الجوي فالعرب متفوقين من الاساس على اسرائيل بفضل العمق

الاستراتيجي العربي وانا بتكلم عن العرب عموما علشان ماحدش يذكر لي حوادث

فردية ويستشهد بيها

الان ومع النظام ده نقطة العمق راحت وخصوصا ان النظام حيرتبط بالدرع

الصاروخي الامريكي ونظام الانذار المبكر الاوربي في الوقت الحقيقي

يعني ثانية بثانبة مع الانظمة دي

غيرة كدة الهوة في سلاح الجو زادت بطريقة غير مقبولة اطلاقا

5000 كلم انذار مبكر دي مصيبة ما بعدها مصيبة لاي طيار حربي

الخوف اذن من تفوق هائل لا نستطيع تداركة وليس من حرب كاملة

لان لا احد من العرب على استعداد ان يرى مصر تحارب وحدها مجددا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الثلاثاء 30 سبتمبر 2008 - 1:45

اناااااااااااااا متفق معااااااااااااااك تماما بس لو نجحت فى تدميرة هخاف منة وبعدين ياصديقى ما اسرائيل اصلا عندها رادار يكشف اى تحرك فى المجال الجوى المصرى واحنا كذلك يعنى مش جديدة بالنسبة لينا عااااادى
لكن دة معمول مخصوص علشان يكشف اى تهديد يأتى من الخليج ومن شمال اسرائيل علشان سوريا
من ناحية ان الرادار دة هيعتبر اقوى نظام رادارى فى المنطقة انا متفق معاك بس لما تحصل حرب او اى عمل عسكرى الرادار دة هيتساوى بالارض ولن يكون هناك تفوق او عمق مكشوف بهذا الحجم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
aazzaa

جــندي



الـبلد :
العمر : 28
المهنة : طالب بكلية الهندسة(قسم الهندسة الميكانيكية)
المزاج : مندفع
التسجيل : 02/05/2008
عدد المساهمات : 20
معدل النشاط : 0
التقييم : 0
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الثلاثاء 30 سبتمبر 2008 - 2:18

المتسبب في هذا المهرج نجاد ، للآسف الرادار هذا كارثة للعرب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رجل المستحيل

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : تاجر بسيط على قد حالي
المزاج : غاوي نكد
التسجيل : 11/03/2008
عدد المساهمات : 2502
معدل النشاط : 167
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الثلاثاء 30 سبتمبر 2008 - 6:09

@X---XEGYX---X كتب:
@bany_bony كتب:
@ahmed raptooor007 كتب:
كل مصييييييييييييبة وليها حل يابونى اللى يخلى مصر تعمل محطة ارضية ترصد تحرك الاقمار الصناعية حولها هيخلينا نعمل القرد اللى نتجنب بية المصيبة الجديدة
وفعلا الله يخرب بيتك يااااااااااانجاد سوف نحرق اسرائيل اهى اسرائيل دلوئت هيا اللى هتلسوعك وانتا هتقووووووووووول ادونى كمااااااااااان
ومتنساش المرة القادمة قول هنضرب اسرائيل بحاملة طائرات علشان اسرائيل فعلا تزن على امريكا وتلطع واحدة منها


ايوه صحيح كل مصيبة ليها حل

بس ماتنساش المصيبة دي من اخر السلم التكنلوجي الامريكي

ومانزلتش قبل كده الى اي جيش ولا حتى حلف الناتو

يعني يلزمنا وقت طويل علشان نشوف لها حل

ونضمن منين اسرائيل في الفترة دي

انا لو اطول احمدي نجاد الان حظرفوا بالتكتيكي عدل

علشان يبطل يعمل دكر تاني ويجعجع على مافيش


يا جماعة متنسوش فرق الصاعقة وفرق التخريب ممكن ندمرة من البر وبعد كدا نضرب صواريخنا براحتنا

او ممكن يضرب بصواريخ صقر او الكاتيوشا

يعني افهم من كلامك انك عايزنا نخش على اسرائيل وندمر رادارهم الوم او بكره ؟؟

ونكون احنا ال يبدينا بالحرب ؟؟؟؟؟؟؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رجل المستحيل

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : تاجر بسيط على قد حالي
المزاج : غاوي نكد
التسجيل : 11/03/2008
عدد المساهمات : 2502
معدل النشاط : 167
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الثلاثاء 30 سبتمبر 2008 - 6:11

@aazzaa كتب:
المتسبب في هذا المهرج نجاد ، للآسف الرادار هذا كارثة للعرب

امال ايه ؟؟؟ هو نجاد واسرائيل وامريكا كلهم على بعظهم متفقين علشان يكملو ده السيناريو للاخر

نجاد يشحن

اسرائيل تولول

امريكا تفزع لاسرائيل

والخاسر
هم العرب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed raptooor007

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المهنة : المخابرات الحربية
المزاج : ميت فوووول وعشرة
التسجيل : 10/10/2007
عدد المساهمات : 1337
معدل النشاط : 16
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الثلاثاء 30 سبتمبر 2008 - 17:48

@رجل المستحيل كتب:
@X---XEGYX---X كتب:
@bany_bony كتب:
@ahmed raptooor007 كتب:
كل مصييييييييييييبة وليها حل يابونى اللى يخلى مصر تعمل محطة ارضية ترصد تحرك الاقمار الصناعية حولها هيخلينا نعمل القرد اللى نتجنب بية المصيبة الجديدة
وفعلا الله يخرب بيتك يااااااااااانجاد سوف نحرق اسرائيل اهى اسرائيل دلوئت هيا اللى هتلسوعك وانتا هتقووووووووووول ادونى كمااااااااااان
ومتنساش المرة القادمة قول هنضرب اسرائيل بحاملة طائرات علشان اسرائيل فعلا تزن على امريكا وتلطع واحدة منها


ايوه صحيح كل مصيبة ليها حل

بس ماتنساش المصيبة دي من اخر السلم التكنلوجي الامريكي

ومانزلتش قبل كده الى اي جيش ولا حتى حلف الناتو

يعني يلزمنا وقت طويل علشان نشوف لها حل

ونضمن منين اسرائيل في الفترة دي

انا لو اطول احمدي نجاد الان حظرفوا بالتكتيكي عدل

علشان يبطل يعمل دكر تاني ويجعجع على مافيش


يا جماعة متنسوش فرق الصاعقة وفرق التخريب ممكن ندمرة من البر وبعد كدا نضرب صواريخنا براحتنا

او ممكن يضرب بصواريخ صقر او الكاتيوشا

يعني افهم من كلامك انك عايزنا نخش على اسرائيل وندمر رادارهم الوم او بكره ؟؟

ونكون احنا ال يبدينا بالحرب ؟؟؟؟؟؟؟

انتاااااااااااا مش فهمنى خاااااااااااالص والله مهو اسرائيل من الاول عندها رادار يكشف المجال الجوى المصرى واحنا كمان يعنى عااااااااااااااادى
الرادار دة علشااااااااااااااااان يكشف ايران والخليج لأن الرادارت الاسرائلية الحالية لايمكن ان تكشف المدى المؤمن الايرانى فى الخليج
لكن احنا وهما لحد دلوئت هما مشين كويس واحنا كمان بس لما هتقل ادبها علينا هنعرف اذاى نربيها والرادار دة هنعرف اذاى نتعامل معاة
ونفسى ياصديقى تكون معايا على نفس الخط زى اكس كدة 5
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المحارب المغربي

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 21
المهنة : طالب جامعي
المزاج : مغترب
التسجيل : 20/08/2008
عدد المساهمات : 3109
معدل النشاط : 3041
التقييم : 347
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :





مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الخميس 9 أكتوبر 2008 - 17:16

لو اطلقت ايران 100 صاروخ على اسرائيل الرادار سيوقف 10 او عشرين صاروخ و البقي رح يشيلهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
رجل المستحيل

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : تاجر بسيط على قد حالي
المزاج : غاوي نكد
التسجيل : 11/03/2008
عدد المساهمات : 2502
معدل النشاط : 167
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل   الخميس 9 أكتوبر 2008 - 21:57

المحارب الرجاوي كتب:
لو اطلقت ايران 100 صاروخ على اسرائيل الرادار سيوقف 10 او عشرين صاروخ و البقي رح يشيلهم

ههههه طب ايه رأيك لو افجئك في حاجه شويه تصدمك

لو ايران اطلقت 800 تستطيع التصدي لها بكل بساطه

عارف ازاي ؟؟

بص ياسيدي

في بارجتين امريكيتين في الخليج كل وحده مسلحه بـ 95 صاروخ مضاد للصواريخ

احسبها معاي 95×2

في 4 بارجات امريكيه في البحر المتوسط تقدر تعمل تغطيه شامله لاسرائيل وتكون مظله دفاعيه محكمه

يعني 4× 95

في اربع قواعد امريكيه في العراق سوف تكون هي الدرع الاول لاسرائيل
طبعا عدد البطاريات المضاده للصواريخ مجهوله الى يومنا هذ في تلك القواعد

في كمان صواريخ حيتس وصواريخ باتريوت باك 3 وصواريخ ثاد في اسرائيل وجميع تكلك الصواريخ تستطيع عمل مظله اضافيه فوق اسرائيل وعدد المنصات في اسرائيل تقريبا 90 منصه وكل منصه تحتوي على 4 صواريخ على اقل على اقل تقدير

يعني قول 90×4


ومتنساش صواريخ ايران هي صواريخ غبيه من نوع سكاد ودي صواريخ تفتقر للتوجيه الصحيح والدقه وهي كالحجر الاصم تطلق بطريقه بالستيه يعني اعتراضها الان اصبح من اسهل ما يكون
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

الولايات المتحدة نصبت رادارا مضادا للصواريخ في إسرائيل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: الدفاع الجوي و انظمة الرادار - Air defense-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين