أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط - صفحة 2

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
أنا ثورجى

مقـــدم
مقـــدم



الـبلد :
المزاج : عصبى
التسجيل : 29/10/2011
عدد المساهمات : 1048
معدل النشاط : 902
التقييم : 34
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   السبت 17 نوفمبر 2012 - 15:31



سيادة الرئيس مرسي يحب يقول ايه لسيادة النائب" محمد مرسي"؟!

لأني أكره المزايدة والمتاجرة بالدم،
نعم مرسي هو المسئول،
مسئول أن يعاقب وأن يحاسب،
وليس مسئول أن يتنحى وأن يستقيل !

نريد فقط أن نحاسب مرسى بما قاله هو نفسه فى برلمان 2005 !
لا نريد أن نزايد على أحد لكن نريد فقط محاسبته بكلامه ?!
فهل هذا كثير !!!
أم أن ذاكرة السمكة التى يوجهها الإخوان هى التى تسيطر علينا !

لقد قال الله تعالى في كتابه العزيز : "إنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ".
اسمعوه وحاسبوه بكلامه هو (من فمك أدينك ) :
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اجنحة الافكار

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد :
التسجيل : 07/11/2012
عدد المساهمات : 490
معدل النشاط : 432
التقييم : 28
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   السبت 17 نوفمبر 2012 - 16:10

على الصين و الهند و آخرها امريكا

تغيير حكامهم ومحاكمتهم حيث انهم شهدوا ثلاثة حوادث سير ضخمة فى السنة الاخيرة

ياخى عقلية

رحم الله الاطفال احبابه

والهم اهلهم الصبر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المحجوب

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
المزاج : الاستخبارات
التسجيل : 09/06/2008
عدد المساهمات : 1482
معدل النشاط : 1397
التقييم : 58
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   السبت 17 نوفمبر 2012 - 16:29

انا لله وإنا اليه راجعون

ارجو من الاخوه المصريين بتوضيح بعض الحقائق

هل من الاسباب التي كانت سبب في الحادث هو بان الطريقين السكه حديد والسياره كان يفقد
الاتي

  • علامات الامن والسلامه الدوليه
  • الموصفات العالميه المعترف بها
  • المهندس الذي خطط لسير الطريقين
  • شرطه المرور

باعتبار ان تهور السائق ما يقلل تهوره الشي المذكور اعلاه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Kareem 2012

رقـــيب أول
رقـــيب أول



الـبلد :
التسجيل : 05/02/2012
عدد المساهمات : 344
معدل النشاط : 293
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   السبت 17 نوفمبر 2012 - 16:52

اول حاجة الفيديو ده قديم من ايام جد جدو مبارك ثانيا مرسى بقاله فى الحكم 4 اشهر مش 6 يعنى فيه فرق شهريين ما دام انتو بتحسبوها باليوم ثالثا الحادث قضاء وقدر مع انى رأيى الشخصى ان اسباب هذة الحوداث العهد البائد اغلب الطرق ضيقة ومتهالكة سكك حديد متخلفه يعنى 30 سنه لو كان حكمهم بعدل كان على الاقل كنا فى الوقت الحالى مثل ماليزيا ،المانيا اتوحدت 1990 والان اقوى اقتصاد اوروبى يعنى 22 سنه ، ومع ذلك انا لست من المؤيدين للرئيس مرسى بل انتقدة فىالكثير من القرارات الا اننى لست من المتصيدين للاخطاء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elbadry1985

نقـــيب
نقـــيب



الـبلد :
المهنة : محاسب
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/04/2011
عدد المساهمات : 873
معدل النشاط : 829
التقييم : 9
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   السبت 17 نوفمبر 2012 - 18:07

طب ايه ذنب مرسى فى واحد نام وساب المزلقان مقفلوش كان المفروض مرسى ينزل يقفله صح كلامك مظبوط
لا تثحموا مرسى والسياسه فى الموضوع فلسنا جهلاء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng-aem

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
التسجيل : 21/07/2011
عدد المساهمات : 42
معدل النشاط : 34
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   السبت 17 نوفمبر 2012 - 20:17

@المحجوب كتب:
انا لله وإنا اليه راجعون

ارجو من الاخوه المصريين بتوضيح بعض الحقائق

هل من الاسباب التي كانت سبب في الحادث هو بان الطريقين السكه حديد والسياره كان يفقد
الاتي

  • علامات الامن والسلامه الدوليه
  • الموصفات العالميه المعترف بها
  • المهندس الذي خطط لسير الطريقين
  • شرطه المرور

باعتبار ان تهور السائق ما يقلل تهوره الشي المذكور اعلاه

ل
لاسف اللى انتا بتتكلم عنه كان بيطبق فى زمن مبارك على الورق بس مش اكتر والناس عايزه مرسى يغير البلد فى 4 شهور ينزل يقفل مزلقانات مصر ويصحى السواقين اللى نايمين ويمشى يخرس الشرطه والجيش بالسلاح اللى عمالين يتمنظرو بيه ويتصورو بيه وياكلهم ويشربهم ويلبسهم وينسمهم
مرسى لازم يتحاسب اه لازم
لكن مرسى يشيل كل ليله تحصل فى البلد لوحده ده بقى المثل اللى بيقول كان فى جره وطلع بره


ربنا يرحمهم ويصبر اهلهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
midu_gml

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
العمر : 21
المهنة : طالب
التسجيل : 27/10/2012
عدد المساهمات : 122
معدل النشاط : 87
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   السبت 17 نوفمبر 2012 - 20:46

الخطا ليس خطا الرئيس الريس ورث فساد بالهبل مش هيتصلح في 4 سنين او 6 شهور فياريت محدش يجيب الخطا علي مرسي والحكومة علشان حصل ازفت وانيل من كدة من عهد مبارك مرسي كما اقول ورث فساد والبلد مليانة فساد من عهد المخلوع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
القاتل الشرس

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
العمر : 26
المهنة : STUDENT
المزاج : الي العلا في سبيل المجد
التسجيل : 04/01/2012
عدد المساهمات : 506
معدل النشاط : 474
التقييم : 11
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   الأحد 18 نوفمبر 2012 - 0:59

لك الله يا مصر لكي الله يا مصر وفعلا هما حضروا الحصة الاولي في الجنة وكمان كانوا طلبة ازهر واول حصص عندهم قران كريم وفي صور تقطع القلب لطالبة راسها مش موجودة وماسكة المصحف في ايدها والله اللي بيحصل ده حرام انا تقطعت لهؤلاء الاطفال وغير اللي ولاده الصبيان ال3 ماتوا وواحد تاني بناته الاربعة ماتوا وابنة اخوه انا تقطعت معهم وزمانهم دلوقتي مع سيدنا ابراهيم في الجنة بيحفظهم القران الكريم خصوصا لما تعرف ان اقل طفل كان حافظ 18 جزء من القران
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ناصر الى الابد

مقـــدم
مقـــدم



الـبلد :
العمر : 25
المهنة : مهندس
المزاج : الى اين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
التسجيل : 09/09/2011
عدد المساهمات : 1002
معدل النشاط : 717
التقييم : 41
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :



مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   الأحد 18 نوفمبر 2012 - 1:23

@egy.police كتب:

الي حصل في 30 سنه في عهد مبارك ..تقريبا حصل في خلال 6 اشهر في عهد مرسي
من اول يوم تولي فيه الرئاسه وكل يوم مصيبه او كارثه شكل ..كل محافظه يزورها تتبعها كارثه كل بلد يزورها تتبعها كارثه في نفس البلد
كانت اسيوط اخر محافظه زارها كل كارثه تحدث تكون احداثها موجعه للقلب ويموت فيها العشرات بطريقه بشعه ...ربنا يستر علي باقي المحافظات ويرحمنا برحمته
المشكله انه ملوش اي حسنه الواحد يفتكروا بيها ومفيش اي تقدم في اي مجال من المجالات اقتصادي ثقافي عسكري اجتماعي علمي وكل يوم حال البلد بتسوء اكثر فاكثر ..ده احنا من كتر ما بنرجع لورا قربنا نخبط في السودان

اوك عايز تقلب الموضوع سياسى براحتك وانا معاك لاخر الخط

30 سنة حصل فى 6 اشهر فقط ده ايه الفتاوى دى هو احنا لسه خلصنا من بتوع الفضائيات 17 33

وحلوة موضوع كل يوم مصيبة وكل بلد يزورها تحصل كارثة
طب ان شاء الله كنت عايزه يعمل ايه يروح يقف بدل عامل المزلقان
ولا عايزه يغير من ثقافة شعب
انا اول واحد 5 سنين دراسة طول عمرى بنزل مخالف يعنى من الناحية العكسية وعمرى ماطلعت سلم المحطة غير 10 او 15 مرة فقط
تحب اقولك عن خبرة 5 سنين قطارات ايه اسباب الحادثة
واساسا القطار ده 165 5 سنين بركب فيه والنهارده ركبت فى واحد سبق اسمه 87 بيطلع من اسوان ( مراكز مميزة ) واللى قطار الحدثة خزن فى اسيوط
والمفروض كان يوصل ملوى الساعة 7:20 بالضبط ولكنه بسبب التخزين بيوصل 7:45 دقيقة بالضبط

اللى بيحصل ياسادة
القطر بيطلع من المحطة اول ماالمسافة بتكون 10 دقايق بيبعت اشارة للمحطة اللى بعديها فاشارات المزلقان بتشتغل سواء صوت انذار او اشارات ضوئية لمدة 5 دقايق والعربات بتعدى عادى بعد كده بيتم قفل سكة المزلقان
لغاية ماتفوت 5 دقائق اخرى ويعدى القطر يعنى الفترة كلها 10 دقايق من وصول الاشارة للمحطة ووصول القطار

عامل المزلقان لما بيلاقى الطريق زحمة على الصبح بيفضل فاتح الطريق لغاية ما تعدى العربيات كلها او تخف الزحمة شوية وقبل القطر بدقيقة او اثنين بيقفل السكة
وطبعا ساعات بيجامل واحد معرفة
خلاص فهمت ولا اقول تانى
موضوع حسناته وسيئاته بقى ماتتدخلش فيها
قدامك صندوق الانتخابات بعد 4 او 5 سنين زى ما هيكون فى الدستور العجبة بتاعنا وروح براحتك ادلى بصوتك واللى يمنعك اقلع مداسك واديله على دماغه مش هى دى الديموقراطية
انما تيجى تقول مش عارف ايه يبقى تسكت احسن علشان دماغى مصدعة ومش ناقص
على فكرة لو عاجبك حسنى ممكن تروح تزوره فى السجن وتقعد هناك وخليه يحكمك براحتك مافيش مشكلة

وطبعا لازم تحذف كلمة نخبط السودان من الموضوع ومالكش دعوة باى دولة تانى دى خلافانا ماتدخلش او تسبب اى خلافات بينا وبينهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
le Combattant

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
التسجيل : 17/12/2011
عدد المساهمات : 2366
معدل النشاط : 2037
التقييم : 148
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط   الأحد 18 نوفمبر 2012 - 9:42

@egy.police كتب:
@أنا ثورجى كتب:


يغور ايه بس كان المخلوع غار لما حدث قطار الصعيد

الي حصل في 30 سنه في عهد مبارك ..تقريبا حصل في خلال 6 اشهر في عهد مرسي
من اول يوم تولي فيه الرئاسه وكل يوم مصيبه او كارثه شكل ..كل محافظه يزورها تتبعها كارثه كل بلد يزورها تتبعها كارثه في نفس البلد
كانت اسيوط اخر محافظه زارها كل كارثه تحدث تكون احداثها موجعه للقلب ويموت فيها العشرات بطريقه بشعه ...ربنا يستر علي باقي المحافظات ويرحمنا برحمته
المشكله انه ملوش اي حسنه الواحد يفتكروا بيها ومفيش اي تقدم في اي مجال من المجالات اقتصادي ثقافي عسكري اجتماعي علمي وكل يوم حال البلد بتسوء اكثر فاكثر ..ده احنا من كتر ما بنرجع لورا قربنا نخبط في السودان


طبعا لارم تقول كده ما انت شرطة
الكل ىعرف الشرطة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

مباشر : لحظة وقوع حادث قطار أسيوط

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام غير العسكريـــة :: تواصل الأعضاء-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين