أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
osos89

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مشرف معماري/انشائي
المزاج : العند الايجابي و العزيمة و الاصرار
التسجيل : 25/03/2011
عدد المساهمات : 2138
معدل النشاط : 1826
التقييم : 68
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   السبت 3 مارس 2012 - 20:19

1- هل يحدث شيء عند مواجهة موجات الميكروويف و الاشعة تحت الحمراء؟

2- هل تواجه الطائرة صعوبات او مخاطر اذا كانت تعبر من خلال سحابة كثيفة كبيرة اي مليئة ببخار الماء...طبعا الطائرات المقاتلة؟

>>>ارجوا سرعة الرد يا رجالة.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
pilot

مـــلازم أول
مـــلازم أول



الـبلد :
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 16/10/2011
عدد المساهمات : 763
معدل النشاط : 679
التقييم : 11
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   السبت 3 مارس 2012 - 21:58

6 6 6
انتظر معك الرد
سؤال عجبنى بصراحه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmadyaya

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 29
المزاج : قادمون
التسجيل : 31/08/2010
عدد المساهمات : 3163
معدل النشاط : 2944
التقييم : 133
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   السبت 3 مارس 2012 - 23:06

اجابه السؤال الاول
اولا موجات المكريويف لها مخاطر كبيره لمن يتعرض لها ولو كانت الموجات زات كثافه كبيره يشعر بألم شديد منها
وسيتم ادخال هذه المنظومات الي فرق مكافحه الشغب والمظاهرات الغير سلميه
اما الاشعغه تحت الحمراء فيوجد انواع كثيره منها الانواع التي اعرفها لا يتاثر بها الانساء ولاكن ربما يوجد انواع مؤثرهه علي الانسان

السءال التاني
لا تتعرض الطائره الي اي اهتزاز او يشعر بأي شيء نتيجه عبوره بين السحب ممكن يكون راجع الي شكل الطائره الانسيابي
كان فيه اكتر من فيديو علي يوتيوب لطيارين محلقين في جو كله سحب ولا يوجد اي اهتزاز او اي شيء
شعور رائع ان يكون كل سيء ابيض ثم يخرج منها الي السماء الصافيه
ابحث علي يوتويب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
osos89

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مشرف معماري/انشائي
المزاج : العند الايجابي و العزيمة و الاصرار
التسجيل : 25/03/2011
عدد المساهمات : 2138
معدل النشاط : 1826
التقييم : 68
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   السبت 3 مارس 2012 - 23:53

@Ahmadyaya كتب:
اجابه السؤال الاول
اولا موجات المكريويف لها مخاطر كبيره لمن يتعرض لها ولو كانت الموجات زات كثافه كبيره يشعر بألم شديد منها
وسيتم ادخال هذه المنظومات الي فرق مكافحه الشغب والمظاهرات الغير سلميه
اما الاشعغه تحت الحمراء فيوجد انواع كثيره منها الانواع التي اعرفها لا يتاثر بها الانساء ولاكن ربما يوجد انواع مؤثرهه علي الانسان

السءال التاني
لا تتعرض الطائره الي اي اهتزاز او يشعر بأي شيء نتيجه عبوره بين السحب ممكن يكون راجع الي شكل الطائره الانسيابي
كان فيه اكتر من فيديو علي يوتيوب لطيارين محلقين في جو كله سحب ولا يوجد اي اهتزاز او اي شيء
شعور رائع ان يكون كل سيء ابيض ثم يخرج منها الي السماء الصافيه
ابحث علي يوتويب

لا لا لا يا ابوحميد...مش هو ده اللي انا طالبه خالص في السؤال الاول...المقصود ان لو الاثنين اتفتحوا على بعض...يعني في وجود موجات الميكروويف تداخل معها اشعة تحت حمراء...ايه اللي ممكن يحصل...و بالنسبة للسؤال الثاني...انتا ناسي فتحات الهواء اللي بتدخل الهواء للطائرة...انا قاصدي لو دخل بخار الماء او سحب الدخان الناتجة عن الحرائق مثلا...و لكن كانت بشكل كبير...هل سيتأثر المحرك...,شكرا لك يا اخ احمد...و اتمنى متابعة الرد.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصري بكل فخر

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
العمر : 23
المهنة : السياسه
المزاج : شغال
التسجيل : 04/02/2012
عدد المساهمات : 556
معدل النشاط : 436
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 0:07

[quote="Ahmadyaya"]اجابه السؤال الاول
اولا موجات المكريويف لها مخاطر كبيره لمن يتعرض لها ولو كانت الموجات زات كثافه كبيره يشعر بألم شديد منها
وسيتم ادخال هذه المنظومات الي فرق مكافحه الشغب والمظاهرات الغير سلميه
اما الاشعغه تحت الحمراء فيوجد انواع كثيره منها الانواع التي اعرفها لا يتاثر بها الانساء ولاكن ربما يوجد انواع مؤثرهه علي الانسان

حلو عرفت هيضربونا ازاي بعد كده فى المظاهرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مشمش_عبدو

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مهندس ميكاترونكس
المزاج : متحمس شوية
التسجيل : 24/05/2008
عدد المساهمات : 514
معدل النشاط : 588
التقييم : 31
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 13:04

[quote="مصري بكل فخر"]
@Ahmadyaya كتب:
اجابه السؤال الاول
اولا موجات المكريويف لها مخاطر كبيره لمن يتعرض لها ولو كانت الموجات زات كثافه كبيره يشعر بألم شديد منها
وسيتم ادخال هذه المنظومات الي فرق مكافحه الشغب والمظاهرات الغير سلميه
اما الاشعغه تحت الحمراء فيوجد انواع كثيره منها الانواع التي اعرفها لا يتاثر بها الانساء ولاكن ربما يوجد انواع مؤثرهه علي الانسان

حلو عرفت هيضربونا ازاي بعد كده فى المظاهرات

يضربونا باي حاجة يا عم انشاله حتي بغازات سامة
بس بلاش يرشوا علينا ميه في التلج ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmadyaya

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 29
المزاج : قادمون
التسجيل : 31/08/2010
عدد المساهمات : 3163
معدل النشاط : 2944
التقييم : 133
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 13:30

@osos89 كتب:
@Ahmadyaya كتب:
اجابه السؤال الاول
اولا موجات المكريويف لها مخاطر كبيره لمن يتعرض لها ولو كانت الموجات زات كثافه كبيره يشعر بألم شديد منها
وسيتم ادخال هذه المنظومات الي فرق مكافحه الشغب والمظاهرات الغير سلميه
اما الاشعغه تحت الحمراء فيوجد انواع كثيره منها الانواع التي اعرفها لا يتاثر بها الانساء ولاكن ربما يوجد انواع مؤثرهه علي الانسان

السءال التاني
لا تتعرض الطائره الي اي اهتزاز او يشعر بأي شيء نتيجه عبوره بين السحب ممكن يكون راجع الي شكل الطائره الانسيابي
كان فيه اكتر من فيديو علي يوتيوب لطيارين محلقين في جو كله سحب ولا يوجد اي اهتزاز او اي شيء
شعور رائع ان يكون كل سيء ابيض ثم يخرج منها الي السماء الصافيه
ابحث علي يوتويب

لا لا لا يا ابوحميد...مش هو ده اللي انا طالبه خالص في السؤال الاول...المقصود ان لو الاثنين اتفتحوا على بعض...يعني في وجود موجات الميكروويف تداخل معها اشعة تحت حمراء...ايه اللي ممكن يحصل...و بالنسبة للسؤال الثاني...انتا ناسي فتحات الهواء اللي بتدخل الهواء للطائرة...انا قاصدي لو دخل بخار الماء او سحب الدخان الناتجة عن الحرائق مثلا...و لكن كانت بشكل كبير...هل سيتأثر المحرك...,شكرا لك يا اخ احمد...و اتمنى متابعة الرد.
تمام كده انا ليس لي اي علم لاجبابه السؤال الاول بالنسبه لتداخل الموجات
اما عن دخول غبار مشبح بزرات الماء الي المحرك فلا يوجد اي مخاطر عليه لان الهواء الداخل لا يدخل الي غرفه الاحتراق وانما قد يتداخل مع مع الدافع الحارق في اخر مراحل امحرك وهو امر غير ماثر علي الاطلاق علي المحرك او طبيعه عمله
ملاحظه الطائره تستطيع ان تطير في جو ممطر ويدخل ماء المطر الي المحرك
والابلي يتم خسيل المحرك بالماء بتشغيله بسرعات منخفضه ودخل خرطوم ماء تابع للمطافي بداخله
(لو عرفت اجبلك الفيديو ده هاجبهولك )
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmadyaya

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 29
المزاج : قادمون
التسجيل : 31/08/2010
عدد المساهمات : 3163
معدل النشاط : 2944
التقييم : 133
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 13:35

[quote="مصري بكل فخر"]
@Ahmadyaya كتب:
اجابه السؤال الاول
اولا موجات المكريويف لها مخاطر كبيره لمن يتعرض لها ولو كانت الموجات زات كثافه كبيره يشعر بألم شديد منها
وسيتم ادخال هذه المنظومات الي فرق مكافحه الشغب والمظاهرات الغير سلميه
اما الاشعغه تحت الحمراء فيوجد انواع كثيره منها الانواع التي اعرفها لا يتاثر بها الانساء ولاكن ربما يوجد انواع مؤثرهه علي الانسان

حلو عرفت هيضربونا ازاي بعد كده فى المظاهرات
ليه حلول زي عارف ورق السلوفان الي بيستخدموه في الطبخ ومايتحرقت ده
الموجات ديت اسمع انها لا تخطرق الماده المصنع منها هذا الورق هانلبسه بقي قبل الدخول في المظاهرات
16 16 16 16 16 16 16 16 16 16
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصري بكل فخر

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
العمر : 23
المهنة : السياسه
المزاج : شغال
التسجيل : 04/02/2012
عدد المساهمات : 556
معدل النشاط : 436
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 13:37

[quote="Ahmadyaya"]
@مصري بكل فخر كتب:

ليه حلول زي عارف ورق السلوفان الي بيستخدموه في الطبخ ومايتحرقت ده
الموجات ديت اسمع انها لا تخطرق الماده المصنع منها هذا الورق هانلبسه بقي قبل الدخول في المظاهرات
16 16 16 16 16 16 16 16 16 16
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه حلو هنبقا اتلفنا فى ورق سلوفان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصري بكل فخر

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
العمر : 23
المهنة : السياسه
المزاج : شغال
التسجيل : 04/02/2012
عدد المساهمات : 556
معدل النشاط : 436
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 13:38

[quote="مشمش_عبدو"]
@مصري بكل فخر كتب:


يضربونا باي حاجة يا عم انشاله حتي بغازات سامة
بس بلاش يرشوا علينا ميه في التلج ده
غاز ماشي بقا ادمان
خرطوش ميضرش
مطاطي اتعودنا خلاص
انما عليا النعمه اللى هيرش مايه هنتغبا عليه ونطلع *** امو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
osos89

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مشرف معماري/انشائي
المزاج : العند الايجابي و العزيمة و الاصرار
التسجيل : 25/03/2011
عدد المساهمات : 2138
معدل النشاط : 1826
التقييم : 68
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 14:31

@Ahmadyaya كتب:
@osos89 كتب:


لا لا لا يا ابوحميد...مش هو ده اللي انا طالبه خالص في السؤال الاول...المقصود ان لو الاثنين اتفتحوا على بعض...يعني في وجود موجات الميكروويف تداخل معها اشعة تحت حمراء...ايه اللي ممكن يحصل...و بالنسبة للسؤال الثاني...انتا ناسي فتحات الهواء اللي بتدخل الهواء للطائرة...انا قاصدي لو دخل بخار الماء او سحب الدخان الناتجة عن الحرائق مثلا...و لكن كانت بشكل كبير...هل سيتأثر المحرك...,شكرا لك يا اخ احمد...و اتمنى متابعة الرد.
تمام كده انا ليس لي اي علم لاجبابه السؤال الاول بالنسبه لتداخل الموجات
اما عن دخول غبار مشبح بزرات الماء الي المحرك فلا يوجد اي مخاطر عليه لان الهواء الداخل لا يدخل الي غرفه الاحتراق وانما قد يتداخل مع مع الدافع الحارق في اخر مراحل امحرك وهو امر غير ماثر علي الاطلاق علي المحرك او طبيعه عمله
ملاحظه الطائره تستطيع ان تطير في جو ممطر ويدخل ماء المطر الي المحرك
والابلي يتم خسيل المحرك بالماء بتشغيله بسرعات منخفضه ودخل خرطوم ماء تابع للمطافي بداخله
(لو عرفت اجبلك الفيديو ده هاجبهولك )

انت لو سمعت عن ان الاسورة الطبية المعروفة وهي وظيفتها ان تحول الموجات الكهرومغناطيسية لاشعة تحت الحمراء...و هذه الاسورة لو رحت تعمل بيها اشعة اللي الناس لما بتيجي تتخلها بيدخلوها و بعدين بيقفلوا عليها...لو انت داخل بهذه الاسورة بيقلك اقلعها علشان بتعطل الجهاز. ...و بالنسبة للسؤال الثاني...يعني مش هتأثر على عملية الاحتراق حتى و لو بنسبة صغيرة..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
jsjghkhyhkgkkgk

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 03/03/2012
عدد المساهمات : 20
معدل النشاط : 19
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 21:01

الاشعة ما تحت المحراء ليست خطرة بل ما فوق البنفسجية هي الخطرة نظرا لترددها العالي وطاقتها العالية

موجات ميكرويف مضرة جدا وتخرب شبكية العين وحتى افران الميكرويف لا يجب الاقتراب منها بمسافة اقل من متر وهي شغالة حتى ولو موصد لتفادي اي مخاطر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
osos89

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مشرف معماري/انشائي
المزاج : العند الايجابي و العزيمة و الاصرار
التسجيل : 25/03/2011
عدد المساهمات : 2138
معدل النشاط : 1826
التقييم : 68
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الأحد 4 مارس 2012 - 23:45

بس الهواء يا احمد اللي بيدخل للمحرك بعد ما يضغط..يدخل على غرفة الاحتراق بعد اختلاطه بالوقود...المياه و الادخنة التي تدخل مع هذا الهواء اثناء تشغيل المحرك..اليست كفيلة بأن تحدث اعاقة ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
osos89

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مشرف معماري/انشائي
المزاج : العند الايجابي و العزيمة و الاصرار
التسجيل : 25/03/2011
عدد المساهمات : 2138
معدل النشاط : 1826
التقييم : 68
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الإثنين 5 مارس 2012 - 22:15

يا رجالة صحوا النوم...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmadyaya

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 29
المزاج : قادمون
التسجيل : 31/08/2010
عدد المساهمات : 3163
معدل النشاط : 2944
التقييم : 133
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الثلاثاء 6 مارس 2012 - 0:45

@osos89 كتب:
بس الهواء يا احمد اللي بيدخل للمحرك بعد ما يضغط..يدخل على غرفة الاحتراق بعد اختلاطه بالوقود...المياه و الادخنة التي تدخل مع هذا الهواء اثناء تشغيل المحرك..اليست كفيلة بأن تحدث اعاقة ..
بص لازم تفرق بين حاجتين اتنين
1/الهواء المستخدم في المحرك التربيني الذي يأتي الي تحريك مراوح الموتور
وهذا الهواء يتم تنقيته من الغبار والماء واي شيء قد يعيق دوره داخل المحرك (زي فلتر كده )ده الي بيستخدم في عمليه الاحتراق الي موجوده داخل المحرك
2/الهواء الداخل الي فتحات الطائره والمواجه الي مراوح المحرك
هذه الهواء لا يتفاعل مع المحرك وانما يتم ضغطه وعمل زياده سرعه ليه وثم قزفه الي الخارج في اخر مراحل المحرك النفاث ويعمل علي اعطاء قوه الدفع للطائره لتطير هذه الهواء لا يدخل الي المحرك وانما يسير مع المراوح في اربع مراحل مرحله الضغط يتم دغطه ثم مرحره التسارع يتم زياده سرعته ثم المرحله الاخيره وهي مرحله الخروج وتكون ايضا بها مرحله ضاغطه لزياده سرعه الخروج وبها اجهزه الدفع الحارقه (الدافع الصاروخي ) وهي الي بتعمل نار في اخر الطائره
فرق بين الهواء الي بستخدم داخل المحرك علياش يحرك المراوح
والهواء الي بيحركه المراوح في مداخل الهواء والي منه بيدفعه للخلف علشان يعطي التسارع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sea wolf

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 07/09/2011
عدد المساهمات : 123
معدل النشاط : 152
التقييم : 9
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الثلاثاء 6 مارس 2012 - 13:12

@Ahmadyaya كتب:
@osos89 كتب:
بس الهواء يا احمد اللي بيدخل للمحرك بعد ما يضغط..يدخل على غرفة الاحتراق بعد اختلاطه بالوقود...المياه و الادخنة التي تدخل مع هذا الهواء اثناء تشغيل المحرك..اليست كفيلة بأن تحدث اعاقة ..
بص لازم تفرق بين حاجتين اتنين
1/الهواء المستخدم في المحرك التربيني الذي يأتي الي تحريك مراوح الموتور
وهذا الهواء يتم تنقيته من الغبار والماء واي شيء قد يعيق دوره داخل المحرك (زي فلتر كده )ده الي بيستخدم في عمليه الاحتراق الي موجوده داخل المحرك
2/الهواء الداخل الي فتحات الطائره والمواجه الي مراوح المحرك
هذه الهواء لا يتفاعل مع المحرك وانما يتم ضغطه وعمل زياده سرعه ليه وثم قزفه الي الخارج في اخر مراحل المحرك النفاث ويعمل علي اعطاء قوه الدفع للطائره لتطير هذه الهواء لا يدخل الي المحرك وانما يسير مع المراوح في اربع مراحل مرحله الضغط يتم دغطه ثم مرحره التسارع يتم زياده سرعته ثم المرحله الاخيره وهي مرحله الخروج وتكون ايضا بها مرحله ضاغطه لزياده سرعه الخروج وبها اجهزه الدفع الحارقه (الدافع الصاروخي ) وهي الي بتعمل نار في اخر الطائره
فرق بين الهواء الي بستخدم داخل المحرك علياش يحرك المراوح
والهواء الي بيحركه المراوح في مداخل الهواء والي منه بيدفعه للخلف علشان يعطي التسارع



كلامك فيه صح وخطا كتير اولا يتم الكشف على المحرك عقب كل طلعه جويه ( كشف نظر )

احد العومل المؤثره على المحركات وخاصه كل الى زى الاف 16 الحصى والاتربه الموجوده على ممر الاقلاع وده ينظف الممر قبل الاقلاع بصفه دوريه

اما يا ابو حميد خالى بالك ان مفيش فلتر الى بتتكلم عليه بدليل واحد اكتب على اليوتيوب ( طائر يسفط طائره ) وهتلاقى ان الطير من خلال قدرة الشفط عدى من فتحة المحرك وطلع من ناحية العادم مقطع ومحترق

فى حاجه اسمها النوابض ودى بتعوض الطوارء فقط من ماء وابخره غير ساخنه

خلى بالكم ممكن تسقط طائره لو مرت من خلال العادم بتاع طائره اخرى على سرعه عاليه جدا



والتقيييم لو سمحتوا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد صالح الجوادي

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 05/03/2012
عدد المساهمات : 22
معدل النشاط : 27
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الثلاثاء 6 مارس 2012 - 13:50

@sea wolf كتب:
@Ahmadyaya كتب:

بص لازم تفرق بين حاجتين اتنين
1/الهواء المستخدم في المحرك التربيني الذي يأتي الي تحريك مراوح الموتور
وهذا الهواء يتم تنقيته من الغبار والماء واي شيء قد يعيق دوره داخل المحرك (زي فلتر كده )ده الي بيستخدم في عمليه الاحتراق الي موجوده داخل المحرك
2/الهواء الداخل الي فتحات الطائره والمواجه الي مراوح المحرك
هذه الهواء لا يتفاعل مع المحرك وانما يتم ضغطه وعمل زياده سرعه ليه وثم قزفه الي الخارج في اخر مراحل المحرك النفاث ويعمل علي اعطاء قوه الدفع للطائره لتطير هذه الهواء لا يدخل الي المحرك وانما يسير مع المراوح في اربع مراحل مرحله الضغط يتم دغطه ثم مرحره التسارع يتم زياده سرعته ثم المرحله الاخيره وهي مرحله الخروج وتكون ايضا بها مرحله ضاغطه لزياده سرعه الخروج وبها اجهزه الدفع الحارقه (الدافع الصاروخي ) وهي الي بتعمل نار في اخر الطائره
فرق بين الهواء الي بستخدم داخل المحرك علياش يحرك المراوح
والهواء الي بيحركه المراوح في مداخل الهواء والي منه بيدفعه للخلف علشان يعطي التسارع



كلامك فيه صح وخطا كتير اولا يتم الكشف على المحرك عقب كل طلعه جويه ( كشف نظر )

احد العومل المؤثره على المحركات وخاصه كل الى زى الاف 16 الحصى والاتربه الموجوده على ممر الاقلاع وده ينظف الممر قبل الاقلاع بصفه دوريه

اما يا ابو حميد خالى بالك ان مفيش فلتر الى بتتكلم عليه بدليل واحد اكتب على اليوتيوب ( طائر يسفط طائره ) وهتلاقى ان الطير من خلال قدرة الشفط عدى من فتحة المحرك وطلع من ناحية العادم مقطع ومحترق

فى حاجه اسمها النوابض ودى بتعوض الطوارء فقط من ماء وابخره غير ساخنه

خلى بالكم ممكن تسقط طائره لو مرت من خلال العادم بتاع طائره اخرى على سرعه عاليه جدا



والتقيييم لو سمحتوا

ماعندي معلومات كافية حول السؤال الثاني تكفي لاجابتك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
osos89

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مشرف معماري/انشائي
المزاج : العند الايجابي و العزيمة و الاصرار
التسجيل : 25/03/2011
عدد المساهمات : 2138
معدل النشاط : 1826
التقييم : 68
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الثلاثاء 6 مارس 2012 - 19:13

لا يا جماعة انا تهت... ...ايه النوابض دي...و هل معنى الكلام اللي قلته يا اخ sea wolf انالطائرة الحربية ممكن تسقط اذا دخل فيها طائر مثلا...او تكون معرضة للخطر اذا مرت بسحابة مملوئة بالماء او ادخنة كثيفة خلال حرب او مناورة او ذرات حصى صغيرة طائرة في الهواء....لان كلامك تقريبا عكس كلام احمد...و لو وضحت كلاك اكثر وعرفتنا ايه النوابض دي فلك وللاخ احمد تقييم ...لان الصراحة الراجل ده عامل معايا الواجب و زياده.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sea wolf

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 07/09/2011
عدد المساهمات : 123
معدل النشاط : 152
التقييم : 9
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الثلاثاء 6 مارس 2012 - 20:46

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=_jfXX7qppbc&NR=1



http://www.youtube.com/watch?v=dST9Vje4OdA



http://www.youtube.com/watch?v=MUxP3PCDRTE&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=U0wmQ-zaFSk&feature=related



شوف دول من الاخر واناقشك بعدين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
osos89

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 27
المهنة : مشرف معماري/انشائي
المزاج : العند الايجابي و العزيمة و الاصرار
التسجيل : 25/03/2011
عدد المساهمات : 2138
معدل النشاط : 1826
التقييم : 68
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الثلاثاء 6 مارس 2012 - 22:49

@sea wolf كتب:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=_jfXX7qppbc&NR=1



http://www.youtube.com/watch?v=dST9Vje4OdA



http://www.youtube.com/watch?v=MUxP3PCDRTE&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=U0wmQ-zaFSk&feature=related



شوف دول من الاخر واناقشك بعدين

الفيديو الاخير هو اللي جاب من الاخر...هل كدة الطيار يقدر يكمل رحلته و لا لازم يهبط للمطار و يرجع؟..و ده اعتبره بإذن الله السؤال الاخير في هذا الموضوع...و تقييم ليك و للاخ احمد..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmadyaya

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 29
المزاج : قادمون
التسجيل : 31/08/2010
عدد المساهمات : 3163
معدل النشاط : 2944
التقييم : 133
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة   الثلاثاء 6 مارس 2012 - 23:13

@sea wolf كتب:
@Ahmadyaya كتب:

بص لازم تفرق بين حاجتين اتنين
1/الهواء المستخدم في المحرك التربيني الذي يأتي الي تحريك مراوح الموتور
وهذا الهواء يتم تنقيته من الغبار والماء واي شيء قد يعيق دوره داخل المحرك (زي فلتر كده )ده الي بيستخدم في عمليه الاحتراق الي موجوده داخل المحرك
2/الهواء الداخل الي فتحات الطائره والمواجه الي مراوح المحرك
هذه الهواء لا يتفاعل مع المحرك وانما يتم ضغطه وعمل زياده سرعه ليه وثم قزفه الي الخارج في اخر مراحل المحرك النفاث ويعمل علي اعطاء قوه الدفع للطائره لتطير هذه الهواء لا يدخل الي المحرك وانما يسير مع المراوح في اربع مراحل مرحله الضغط يتم دغطه ثم مرحره التسارع يتم زياده سرعته ثم المرحله الاخيره وهي مرحله الخروج وتكون ايضا بها مرحله ضاغطه لزياده سرعه الخروج وبها اجهزه الدفع الحارقه (الدافع الصاروخي ) وهي الي بتعمل نار في اخر الطائره
فرق بين الهواء الي بستخدم داخل المحرك علياش يحرك المراوح
والهواء الي بيحركه المراوح في مداخل الهواء والي منه بيدفعه للخلف علشان يعطي التسارع



كلامك فيه صح وخطا كتير اولا يتم الكشف على المحرك عقب كل طلعه جويه ( كشف نظر )

احد العومل المؤثره على المحركات وخاصه كل الى زى الاف 16 الحصى والاتربه الموجوده على ممر الاقلاع وده ينظف الممر قبل الاقلاع بصفه دوريه

اما يا ابو حميد خالى بالك ان مفيش فلتر الى بتتكلم عليه بدليل واحد اكتب على اليوتيوب ( طائر يسفط طائره ) وهتلاقى ان الطير من خلال قدرة الشفط عدى من فتحة المحرك وطلع من ناحية العادم مقطع ومحترق

فى حاجه اسمها النوابض ودى بتعوض الطوارء فقط من ماء وابخره غير ساخنه

خلى بالكم ممكن تسقط طائره لو مرت من خلال العادم بتاع طائره اخرى على سرعه عاليه جدا



والتقيييم لو سمحتوا
انا اتخنقت علي فكره بس مش منكم ولاكن مني لأني مش باعرف اشرح
osos89
يبقي كلامني علي الخاص فيه شويع معلومات عاوز اقولهالك

sea wolf
راجع ردي مره تاني ورجز فيه (انا عارف شرحي وشح شويا )
هاتلاقي ان مافيش غلط
شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

اسئلة مهمة جدا بالنسبة لي...ارجو سرعة الاجابة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: استفسارات عسكرية - Inquiries-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين