أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
azab_xp

رائـــد
رائـــد



الـبلد :
العمر : 30
المهنة : مقاتل
المزاج : 100 100
التسجيل : 26/10/2007
عدد المساهمات : 998
معدل النشاط : 206
التقييم : 7
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 14:06

1

القاهرة/تل أبيب (د ب أ)

أفاد الموقع الالكتروني لصحيفة يديعوت أحرونوت الإسرائيلية الجمعة بأن
وزارة الخارجية الإسرائيلية استدعت السفير المصري لدي إسرائيل ياسر رضا
لإبلاغه أن معاهدة كامب ديفيد للسلام الموقعة بين البلدين ''ليست مطروحة من جديد للتفاوض تحت أي ظرف '' .
وأعرب
المسئولون الإسرائيليون خلال الاجتماع عن غضبهم إزاء التصريحات التي أدلى
بها مسئولون كبار بالحكومة المصرية بشأن إمكانية إعادة طرح معاهدة كامب
ديفيد للتفاوض .
وكان رئيس الوزراء المصري عصام شرف قد صرح الخميس بأن معاهدة كامب ديفيد مفتوحة دائما للنقاش أو التغيير إذا كان ذلك يفيد المنطقة والسلام.
وأوضح شرف في لقاء مع قناة ''التركية '' التليفزيونية أن الاتفاقية خاضعة للتغيير إذا تطلب الأمر ذلك.
وقالت الصحيفة إن المسئولين الإسرائيليين أوضحوا أن هذا الخيار ليس ضمن البطاقات المطروحة.
ونقل
موقع يديعوت أحرونوت عن مدير عام وزارة الخارجية الإسرائيلية رافي باراك
الذي حضر الاجتماع مع السفير المصري إنه ''من وجهة النظر الإسرائيلية ، لا
توجد أي نوايا على الاطلاق لإعادة فتح معاهدة السلام ، وهذه الخطوة لا
يمكن اتخاذها بشكل أحادي ''.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
M!Do

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
التسجيل : 11/07/2011
عدد المساهمات : 243
معدل النشاط : 281
التقييم : 6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 14:23

ذكرت صحيفة "يديعوت أحرونوت" الإسرائيلية، على موقعها الإلكترونى، أن وزارة
الخارجية الإسرائيلية استدعت اليوم، الجمعة، ياسر رضا، السفير المصرى لدى
إسرائيل، لبحث تصريحات رئيس الوزراء عصام شرف حول إمكانية إعادة فتح
المفاوضات حول اتفاقية "كامب ديفيد" للسلام.

وقالت الصحيفة، إن الاجتماع استغرق 30 دقيقة بين السفير المصرى ورافى
باراك، المدير العام لوزارة الخارجية الإسرائيلية، الذى شدد على أن إسرائيل
لا تنوى من جانبها إعادة فتح المفاوضات فى اتفاقية كامب ديفيد تحت أى ظرف
من الظروف.

ونقلت الصحيفة عن المدير العام بوزارة الخارجية الإسرائيلية قوله، إن
إسرائيل ليست سعيدة من تلك التصريحات، مشيرة إلى أن اتفاقية كامب ديفيد
الموقعة فى عام 1979 تتضمن بنداً يسمح لكل من الطرفين الموقعين عليها
بتجديد المداولات حول كل مادة فى الاتفاقية.
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=493904
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Egy.Soldier

رقـــيب أول
رقـــيب أول



الـبلد :
التسجيل : 16/04/2011
عدد المساهمات : 381
معدل النشاط : 345
التقييم : 8
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 14:38

يا كلاااااااااااااب
طيب مفيش تعديل؟ ، فيه إلغاء يا ولاد الـــــــتييييت !
والله الواحد خرج عن شعوره
يا ولاد الجزمة ! والله الجزمة أنضف !!


عدل سابقا من قبل Egy.Soldier في الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 14:42 عدل 2 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
moro

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد :
المهنة : كيميائي
المزاج : عاشق
التسجيل : 07/07/2011
عدد المساهمات : 485
معدل النشاط : 486
التقييم : -6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 14:41

5
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد علام

مشرف سابق
لـــواء

مشرف سابق  لـــواء



الـبلد :
المزاج : كلنا من اجل مصر
التسجيل : 20/02/2010
عدد المساهمات : 12009
معدل النشاط : 11382
التقييم : 863
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 16:14

العضو مسافر تعليقك حذف لو تكررت مثل هذه المساهمة ستعاقب بقسوة .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Why Not

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
التسجيل : 31/08/2011
عدد المساهمات : 1486
معدل النشاط : 1130
التقييم : 93
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 16:17

لا تعليق

واكيد مفيش رد من المجلس العسكري ومجلس الوزراء


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسافر

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 14/08/2011
عدد المساهمات : 181
معدل النشاط : 174
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 16:42

@محمد علام كتب:
العضو مسافر تعليقك حذف لو تكررت مثل هذه المساهمة ستعاقب بقسوة .
فيك البركة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسافر

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 14/08/2011
عدد المساهمات : 181
معدل النشاط : 174
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 16:44

@Why Not كتب:
لا تعليق

واكيد مفيش رد من المجلس العسكري ومجلس الوزراء


دا بالتأكيد
البركة في الشعب المصري.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
semsem55

مقـــدم
مقـــدم



الـبلد :
العمر : 21
المزاج : متشائم من المستقبل
التسجيل : 09/04/2011
عدد المساهمات : 1115
معدل النشاط : 1165
التقييم : 11
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 16:57

@Egy.Soldier كتب:
يا كلاااااااااااااب
طيب مفيش تعديل؟ ، فيه إلغاء يا ولاد الـــــــتييييت !
والله الواحد خرج عن شعوره
يا ولاد الجزمة ! والله الجزمة أنضف !!

عييب

أوعى تغلط في الجزمه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اعدام ميت

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المزاج : ربى الله .... وليس امريكا
التسجيل : 05/03/2011
عدد المساهمات : 3728
معدل النشاط : 3221
التقييم : 167
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :



مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:01

@مسافر كتب:
@Why Not كتب:
لا تعليق

واكيد مفيش رد من المجلس العسكري ومجلس الوزراء


دا بالتأكيد
البركة في الشعب المصري.

على رأى المثل / اللى يتكسف من ثورته ميجيبش منها مطالب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
خير جنود الارض

عمـــيد
عمـــيد



الـبلد :
المزاج : واقعي جدا لا احب تصوير الامور باشكال ورد
التسجيل : 17/02/2011
عدد المساهمات : 1736
معدل النشاط : 1860
التقييم : 44
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:08

انا شخصيا مش عارف بنود الاتفاقية دي 23
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
raed1992

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 24
المهنة : Junior Android Developer
المزاج : جميل ولذيذ طول ما انت بعيد عن مصر...هااك
التسجيل : 17/09/2010
عدد المساهمات : 7248
معدل النشاط : 6826
التقييم : 303
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:37

@Why Not كتب:
لا تعليق

واكيد مفيش رد من المجلس العسكري ومجلس الوزراء



مجلس الوزرا هو صاحب الكلام واسراتئيل كانت الرد
عصام شرف قال كامب ديفيد ليست مقدسه
هما ردو وقالوا مافيش تعديل
ايه المنتظر
نقعد نلعب مع بعض
فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Why Not

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
التسجيل : 31/08/2011
عدد المساهمات : 1486
معدل النشاط : 1130
التقييم : 93
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:42

@raed1992 كتب:
@Why Not كتب:
لا تعليق

واكيد مفيش رد من المجلس العسكري ومجلس الوزراء



مجلس الوزرا هو صاحب الكلام واسراتئيل كانت الرد
عصام شرف قال كامب ديفيد ليست مقدسه
هما ردو وقالوا مافيش تعديل
ايه المنتظر
نقعد نلعب مع بعض
فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش فيه ...... لا مفيش

بص احنا لم بنتكلم الكلمة بتطلع مننا بالعافيه

ولكن هما مبيترددوش

وتقدر تحكم بمواقف الفتره الماضيه

دا حتي لما جينا نسحب سفيرنا رحنا متراجعين عن السحب يعني فضيحه وغيره وغيره

14
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:45

عصام شرف قال الاتفاقية ليست مقدسة وقابلة للتعديل!!
والان اسرائيل بتقول لا تفاوض علي بنود الاتفاقية م!! يعني رافضين المبدأ م ن الاساس
اظن اننا نقترب من حيطة سددددددددددد مع اليهود مبنية من الخرسانة (المسلحة) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

من قبل ماننساش ان اليهود قالو انهم مضطريين يوافقوا علي تعديل الملحق العسكري في الاتفاقية ببسبب الوضع في سيناء !

هل هم كدا بيقولوا لشرف في وشه كلمتك مالهاش لزمة وبنخد بكلام المجلس العسكري بس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
للعلم القوات حالية في سيناء عددها تخطي الاتفاقية بشكل ضخمممممممم واغلب دفعات المنجدين بتتروق علي هنااااااااااااااااااااااك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:47

@Why Not كتب:
لا تعليق

واكيد مفيش رد من المجلس العسكري ومجلس الوزراء



ياراجل هو انت مش متابع ولا ايه!!!!!!!!!!!!
اذا كان الكلام ده اصلا نتيجة كلام شرف اول امبارح او امبارح علي ان الاتفاقية ليست مقدسة وقابلة للتعديل !!!!!!!!!!!!!
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اعدام ميت

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المزاج : ربى الله .... وليس امريكا
التسجيل : 05/03/2011
عدد المساهمات : 3728
معدل النشاط : 3221
التقييم : 167
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :



مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:49

يارب اسرائيل تعمل اى حاجة تانية تستفزنا

علشان انا حاسس ان الشعب المرة دى هيروح بيت السفير

الاسرائيلى فى المعادى و يظبطه ظبطة المطاهر يوم طلوعه عالمعاش

كرامة الشعب اصبحت لا تؤخذ الا بيد الشعب !
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Why Not

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
التسجيل : 31/08/2011
عدد المساهمات : 1486
معدل النشاط : 1130
التقييم : 93
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:50

@امير المصري كتب:
@Why Not كتب:
لا تعليق

واكيد مفيش رد من المجلس العسكري ومجلس الوزراء



ياراجل هو انت مش متابع ولا ايه!!!!!!!!!!!!
اذا كان الكلام ده اصلا نتيجة كلام شرف اول امبارح او امبارح علي ان الاتفاقية ليست مقدسة وقابلة للتعديل !!!!!!!!!!!!!

شوف ردي علي رائد

وحتي لو عدلنا الاتفاقيه كام جندي هيزيد 1500 . 2000 مش مهم مش هيفرقو

وحتي لما هتعدلها عمرهم ما هيسمحولك تدخل دبابه واحده

14
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
raed1992

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 24
المهنة : Junior Android Developer
المزاج : جميل ولذيذ طول ما انت بعيد عن مصر...هااك
التسجيل : 17/09/2010
عدد المساهمات : 7248
معدل النشاط : 6826
التقييم : 303
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:51

@امير المصري كتب:
عصام شرف قال الاتفاقية ليست مقدسة وقابلة للتعديل!!
والان اسرائيل بتقول لا تفاوض علي بنود الاتفاقية م!! يعني رافضين المبدأ م ن الاساس
اظن اننا نقترب من حيطة سددددددددددد مع اليهود مبنية من الخرسانة (المسلحة) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

من قبل ماننساش ان اليهود قالو انهم مضطريين يوافقوا علي تعديل الملحق العسكري في الاتفاقية ببسبب الوضع في سيناء !

هل هم كدا بيقولوا لشرف في وشه كلمتك مالهاش لزمة وبنخد بكلام المجلس العسكري بس!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
للعلم القوات حالية في سيناء عددها تخطي الاتفاقية بشكل ضخمممممممم واغلب دفعات المنجدين بتتروق علي هنااااااااااااااااااااااك

خبيب قلب حظرتنا
فكرتنى
ايانا ماحدش بيتكلم وبيكون اليهود هما اللى رد فعل بس احنا اللى مابناخدش بالنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Why Not

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
التسجيل : 31/08/2011
عدد المساهمات : 1486
معدل النشاط : 1130
التقييم : 93
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:52

@اعدام ميت كتب:
يارب اسرائيل تعمل اى حاجة تانية تستفزنا

علشان انا حاسس ان الشعب المرة دى هيروح بيت السفير

الاسرائيلى فى المعادى و يظبطه ظبطة المطاهر يوم طلوعه عالمعاش

كرامة الشعب اصبحت لا تؤخذ الا بيد الشعب !

مش معاك الي عاوز الحرق بجد

شرف والمجلس العسكري كحاكم للبلاد

اسرائيل مالها

دوله بتعرف تستفزك وانتا مش عارف ترد عليها

دوله عندها كرامه وحكومتنا مفرطه في كرامتنا

عمرك شوفت الشعب الاسرائيلي بيعمل مظاهره عشان اسرائيل ترد علي مصر

14
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
raed1992

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 24
المهنة : Junior Android Developer
المزاج : جميل ولذيذ طول ما انت بعيد عن مصر...هااك
التسجيل : 17/09/2010
عدد المساهمات : 7248
معدل النشاط : 6826
التقييم : 303
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:53

@Why Not كتب:
@امير المصري كتب:


ياراجل هو انت مش متابع ولا ايه!!!!!!!!!!!!
اذا كان الكلام ده اصلا نتيجة كلام شرف اول امبارح او امبارح علي ان الاتفاقية ليست مقدسة وقابلة للتعديل !!!!!!!!!!!!!

شوف ردي علي رائد

وحتي لو عدلنا الاتفاقيه كام جندي هيزيد 1500 . 2000 مش مهم مش هيفرقو

وحتي لما هتعدلها عمرهم ما هيسمحولك تدخل دبابه واحده


يا حبيبى الدبابات دخلت من الاساس لقلب المنطقه ج وبدون تعديل الاتفاقيه
ودخلت على مراحل كان اخرها اثناء احداث قسم تانى بقوات ضخمه من الجيش التانى الميدانى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Why Not

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
التسجيل : 31/08/2011
عدد المساهمات : 1486
معدل النشاط : 1130
التقييم : 93
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:55

@raed1992 كتب:
@Why Not كتب:


شوف ردي علي رائد

وحتي لو عدلنا الاتفاقيه كام جندي هيزيد 1500 . 2000 مش مهم مش هيفرقو

وحتي لما هتعدلها عمرهم ما هيسمحولك تدخل دبابه واحده


في حاجه اسمها اتفاقيه

حتي لو دخلت مسيرها هتطلع دي اتفاقيه مش لعب عيال

14

يا حبيبى الدبابات دخلت من الاساس لقلب المنطقه ج وبدون تعديل الاتفاقيه
ودخلت على مراحل كان اخرها اثناء احداث قسم تانى بقوات ضخمه من الجيش التانى الميدانى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 17:57

@Why Not كتب:
@امير المصري كتب:


ياراجل هو انت مش متابع ولا ايه!!!!!!!!!!!!
اذا كان الكلام ده اصلا نتيجة كلام شرف اول امبارح او امبارح علي ان الاتفاقية ليست مقدسة وقابلة للتعديل !!!!!!!!!!!!!

شوف ردي علي رائد

وحتي لو عدلنا الاتفاقيه كام جندي هيزيد 1500 . 2000 مش مهم مش هيفرقو

وحتي لما هتعدلها عمرهم ما هيسمحولك تدخل دبابه واحده

14

بص يا كوتش (مابقولش كوتش دي غير للحبايب وحياتك ووحياة جويلي )

الي يخليك تقول هيبقي بعدد اقصي 1500 ولا 2000 ! ومين قالك دول مش هيفرقوا!! ايام حرب 67 كان اغبلب قوات الجيش المصري الغير محاربة في اليمن متواجدة في سيناء ومعظم عتاد وقوة الجيش طيب الكميات دي نفعتنا!!
العبرة عمرها ماكانت في الاعداد ابدا العبرة في مستوي المتواجدين هناك وتوزيعهم وقدراتهم علي الرد بقوة نارية مناسبة . وعموما يامعلم الزيادة مش بي 1500 ولا 2000 دفعات الجيش من بهعد الثورة جزء كبييييييير منها بيروح علي سيناء وصدقتني لو فضلت ماشي ورا ا خ هاتلوا مصدر صريح بالكلام ده هتصفصف قواتنا الي هناك علي 2000 جندي ولا حاجة و6 موتيسكلات حربية
بالنسبة للدبابات اليهود بعد احداث العريش الاخيرة رفضهم للدبابات كان تواجدها في المنطقة الاخيرة الي هي علي الحدود بس وفي الاساس اغلب دول العالم التي تمتلك حدود عدائية او صديقة لا تنشر دبابات في الامتار الاخيرة لان ده بيسبب في ارتباك في العلاقات السياسية بين الدول وبمسابة قرب الحرب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Why Not

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
التسجيل : 31/08/2011
عدد المساهمات : 1486
معدل النشاط : 1130
التقييم : 93
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 18:00

@امير المصري كتب:
@Why Not كتب:


شوف ردي علي رائد

وحتي لو عدلنا الاتفاقيه كام جندي هيزيد 1500 . 2000 مش مهم مش هيفرقو

وحتي لما هتعدلها عمرهم ما هيسمحولك تدخل دبابه واحده


بص يا كوتش (مابقولش كوتش دي غير للحبايب وحياتك ووحياة جويلي )

الي يخليك تقول هيبقي بعدد اقصي 1500 ولا 2000 ! ومين قالك دول مش هيفرقوا!! ايام حرب 67 كان اغبلب قوات الجيش المصري الغير محاربة في اليمن متواجدة في سيناء ومعظم عتاد وقوة الجيش طيب الكميات دي نفعتنا!!
العبرة عمرها ماكانت في الاعداد ابدا العبرة في مستوي المتواجدين هناك وتوزيعهم وقدراتهم علي الرد بقوة نارية مناسبة . وعموما يامعلم الزيادة مش بي 1500 ولا 2000 دفعات الجيش من بهعد الثورة جزء كبييييييير منها بيروح علي سيناء وصدقتني لو فضلت ماشي ورا ا خ هاتلوا مصدر صريح بالكلام ده هتصفصف قواتنا الي هناك علي 2000 جندي ولا حاجة و6 موتيسكلات حربية
بالنسبة للدبابات اليهود بعد احداث العريش الاخيرة رفضهم للدبابات كان تواجدها في المنطقة الاخيرة الي هي علي الحدود بس وفي الاساس اغلب دول العالم التي تمتلك حدود عدائية او صديقة لا تنشر دبابات في الامتار الاخيرة لان ده بيسبب في ارتباك في العلاقات السياسية بين الدول وبمسابة قرب الحرب

خلاص طالما انتا شايف كدا اوك

اصلي معرفش في العسكريه اوي

بس برضو الرد السياسي المصري مرتعش ومبنخدش قرار وقلبنا جامد

14
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 18:04

@Why Not كتب:
@اعدام ميت كتب:
يارب اسرائيل تعمل اى حاجة تانية تستفزنا

علشان انا حاسس ان الشعب المرة دى هيروح بيت السفير

الاسرائيلى فى المعادى و يظبطه ظبطة المطاهر يوم طلوعه عالمعاش

كرامة الشعب اصبحت لا تؤخذ الا بيد الشعب !

مش معاك الي عاوز الحرق بجد

شرف والمجلس العسكري كحاكم للبلاد

اسرائيل مالها

دوله بتعرف تستفزك وانتا مش عارف ترد عليها

دوله عندها كرامه وحكومتنا مفرطه في كرامتنا

عمرك شوفت الشعب الاسرائيلي بيعمل مظاهره عشان اسرائيل ترد علي مصر

14

اي هياعم انت من الناس الي دامغها بلاستيك ولا ايه!!!!!!!!
حبيبي نصيحة ماتفضلش ماسك في كل الاخبار الي بيتم الاعلان عنها
بالنسبة للرد وكرامة المواطن والكلام ده اقولك ا حاجة جايز كتير من المصرين ماخدوش بالهم منها او جايز انا غلطان فيها وياريت حد يصححا لي
بالنسبة لاقترحام مبني السفارة الجمعة الي فاتت
يعني هو الجيش والشرطة مانوش قادرين يأمنوا السفارة زي ماحصل يوم ماتم انزال العلم !!!!!!! وزي ماحصل قبل كدا ايام الثورة لما كان في اعتصامات حوليها واتفضت بالقوة في اوج الثورة واي شرطي ساعتها كان بيهب ي مواطن كان القسم بتاع بيتحرق .بلاش كدا ليه جمعة انزا لاعلم الاولي كان الي بيحمي السفار الشرطة العسكرية والجمعة الي قففاتت الامن المركزي!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ببساطة وده تحليلي ورأي المجلس العسكري كان عاو زيفش غله شوي ةفي اليهود وكان عاوز يهدي الشعب المصري ناحية الموضوع ده وفي نفس الوقت عاوز حجة يفرض بيها قانون الطواؤئ ولكن تكون حجة قوية
فعليه وجد ان اي مساس بالسفارة الاسرائيلية او الاعتداء عليها من قبل متظاهرين مصريين هيهدي الشعب ضد اليهود خصوصا ان ت ناتجها هيكون طبعااا سحب او تهريب البعثة الدبلوماسية كلها وده الي حصل وعليه سهل عملي ةاقتحام مبني السفارة وا هي اصلا كان مخطط ليها من قبل اطراف اخري واستغلها بعد كدا المجلس كحجة ارفرض قانون الطوارئ وكمان كانت حاجة فشت غغل المصريين شوية .. في كلامي لاحظ ردود الفعل الاسرائيلية تجاه الموضوع ده وهتلاقيها لا تتناسب ابداااااا مع دولة ترا ان اقتحام سفارتها تم في بلد فيها ثورة ضدها وشعبها كاره ليها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Why Not

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
التسجيل : 31/08/2011
عدد المساهمات : 1486
معدل النشاط : 1130
التقييم : 93
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف    الجمعة 16 سبتمبر 2011 - 18:10

@امير المصري كتب:
@Why Not كتب:


مش معاك الي عاوز الحرق بجد

شرف والمجلس العسكري كحاكم للبلاد

اسرائيل مالها

دوله بتعرف تستفزك وانتا مش عارف ترد عليها

دوله عندها كرامه وحكومتنا مفرطه في كرامتنا

عمرك شوفت الشعب الاسرائيلي بيعمل مظاهره عشان اسرائيل ترد علي مصر


اي هياعم انت من الناس الي دامغها بلاستيك ولا ايه!!!!!!!!
حبيبي نصيحة ماتفضلش ماسك في كل الاخبار الي بيتم الاعلان عنها
بالنسبة للرد وكرامة المواطن والكلام ده اقولك ا حاجة جايز كتير من المصرين ماخدوش بالهم منها او جايز انا غلطان فيها وياريت حد يصححا لي
بالنسبة لاقترحام مبني السفارة الجمعة الي فاتت
يعني هو الجيش والشرطة مانوش قادرين يأمنوا السفارة زي ماحصل يوم ماتم انزال العلم !!!!!!! وزي ماحصل قبل كدا ايام الثورة لما كان في اعتصامات حوليها واتفضت بالقوة في اوج الثورة واي شرطي ساعتها كان بيهب ي مواطن كان القسم بتاع بيتحرق .بلاش كدا ليه جمعة انزا لاعلم الاولي كان الي بيحمي السفار الشرطة العسكرية والجمعة الي قففاتت الامن المركزي!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ببساطة وده تحليلي ورأي المجلس العسكري كان عاو زيفش غله شوي ةفي اليهود وكان عاوز يهدي الشعب المصري ناحية الموضوع ده وفي نفس الوقت عاوز حجة يفرض بيها قانون الطواؤئ ولكن تكون حجة قوية
فعليه وجد ان اي مساس بالسفارة الاسرائيلية او الاعتداء عليها من قبل متظاهرين مصريين هيهدي الشعب ضد اليهود خصوصا ان ت ناتجها هيكون طبعااا سحب او تهريب البعثة الدبلوماسية كلها وده الي حصل وعليه سهل عملي ةاقتحام مبني السفارة وا هي اصلا كان مخطط ليها من قبل اطراف اخري واستغلها بعد كدا المجلس كحجة ارفرض قانون الطوارئ وكمان كانت حاجة فشت غغل المصريين شوية .. في كلامي لاحظ ردود الفعل الاسرائيلية تجاه الموضوع ده وهتلاقيها لا تتناسب ابداااااا مع دولة ترا ان اقتحام سفارتها تم في بلد فيها ثورة ضدها وشعبها كاره ليها

سؤال هوا المفروض الشعب ياخد كرامته بايديه

ولا المفروض القياده الي في البلد ترد

لان معنا كدا المجلس خاف يرد علي اسرائيل فخلي الشعب يرد

14
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

اسرائيل لسفير مصر: معاهدة السلام غير مطروحة للتفاوض تحت أي ظرف

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: الأخبـــار العسكريـــة - Military News-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين