أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

اتفاقيات مصر ؟

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 اتفاقيات مصر ؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mahmoud kassem

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد :
المهنة : .........
المزاج : ..........
التسجيل : 15/08/2011
عدد المساهمات : 444
معدل النشاط : 371
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: اتفاقيات مصر ؟   السبت 10 سبتمبر 2011 - 20:02

فى سوال محيرنى هو فى اتفاقيات بين مصر وامريكا تمنع ان احنا نشترى اسسلحة من روسيا والمانيا والدول الشرقية

يعنى فى بند فى اتفاقية السلام بينا وبين سوسو88 تمنعنا ان احنا نشترى السلاح من حد غيرهم اصل اكيد احنا مش راضين نطور سلاح الجو المصرى

ولسة عندنا الf16 وهما عندهم فى اسرائيل الf15 f22 وممكن ال f35 تروحلهم واحنا اكيد مش معندناش فلوس علشان نشترى سلاح

ومش سلاح الجو بس


عدل سابقا من قبل mahmoud kassem في الأحد 11 سبتمبر 2011 - 5:39 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed eid

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
المهنة : مهندس
التسجيل : 26/08/2011
عدد المساهمات : 139
معدل النشاط : 103
التقييم : 10
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اتفاقيات مصر ؟   الأحد 11 سبتمبر 2011 - 5:17

مبدئيا الاتفاقية بين مصر وسوسو اسمها معاهدة السلام مش كامب ديفيد .... ارجوا عدم الخلط

بالنسبة للاتفاقية ... " على حسب ما قريت فيها و كل المعلومات اللى بنسمعها " اكيد ما فيش حاجة فيها تمنعك انك تشترى اسلحة من اى مكان انت دولة ذات سيادة... سؤال حضرتك بيوحى اننا كنا فى موقف ضعف و اننا اجبرنا على الاتفاقية وده كلام مش صححيح.... و حتى لو كان موضوع ده اتطرح على السادات اثناء المفاوضات ما اعتقدش ان الداهية اللى لبس سوسو وامريكا العمة يقبل بتدخل زى ده ... السادات كان رجل وطنى جدا و كا كانش هيسمح باملاءات زى دى

و اعتقد ننا بنشترى اسلحة من دول كتيرة فى العالم منهم روسيا واكيد الخبراء اللى فى المنتدى يقدروا يعرفونا ايه الاسلحة والمعدات اللى اشترناها من روسيا و باقى الدول غير امريكا

بس اعتقد ان سبب ااتجاهنا لامريكا ان معظم الاسلحة بتجيلك ببلاش و على رأى المثل " ابو بلاش كتر منه " فليه نتجه اتجاهات هتكلفنا مبالغ رهيبة خصوصا ان الاقتصاد بتاعنا مش قوى و ما يسمحش اننا نضخ مبالغ كبيرة فى عمليات التسليح ... خصوصا ان زى ما قريت فى المنتدى ان روسيا بتطلب فلوس الصفقات كاش عكس امريكا

بالنسبة لموضوع اسرائيل ... زى ما قريت هنا فى المنتدى ان امريكا مش هتصدر ال اف 22 لاى دولة فى العالم..
فأكيد اسرائيل ما عندهاش الاف 22 و كمان سمعت ان ال اف 35 هتجيلها على سنة 2018 و لسه على اما تتظبط و تدخل الخدمة ان شاء الله يكون خبرائنا شافو حل يكسر التفوق ده .... اكيد احنا مش نايمين
طبعا اعذرنى لقلة معلوماتى بس اكيد فى هنا ناس هيفيدوك اكتر منى
حاجة اخيرة ..... اطمن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mahmoud kassem

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد :
المهنة : .........
المزاج : ..........
التسجيل : 15/08/2011
عدد المساهمات : 444
معدل النشاط : 371
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اتفاقيات مصر ؟   الأحد 11 سبتمبر 2011 - 5:38

انا مش اقصد ان مصر كانت مجبورة ان هى تعمل اتفاقية سلام مع سوسو انا كان قصدى فى حاجة

من شروط دعم امريكا لمصر ان هى متشتريش اسلحة من حد تانى يعنى ايه الى ال مخلينا لسه

بنستعمل f16 وفى حاجات احدث موجودة

بس هو ده كان قصد السوال بتاعى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mahmoud Mohy

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
المزاج : متفائل
التسجيل : 01/01/2011
عدد المساهمات : 1345
معدل النشاط : 1482
التقييم : 49
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اتفاقيات مصر ؟   الأحد 11 سبتمبر 2011 - 8:20

@mahmoud kassem كتب:
انا مش اقصد ان مصر كانت مجبورة ان هى تعمل اتفاقية سلام مع سوسو انا كان قصدى فى حاجة

من شروط دعم امريكا لمصر ان هى متشتريش اسلحة من حد تانى يعنى ايه الى ال مخلينا لسه

بنستعمل f16 وفى حاجات احدث موجودة

بس هو ده كان قصد السوال بتاعى

سبب توجه مصر الي امريكا بشكل اساسي ليس بسبب معاهدة او ضغط انما لعدة اسباب منها ان اي صفقة اسلحة تخصم من اموال المعونة ليس من ميزانية الدولة و هذه ميزة
و لو كانت مصر مفروض عليها حظر شراء اسلحة من اي دولة غير امريكا ما كانت مصر تشتري الطائرات الصينية او الغواصات الروسية او مدافع فنلندية الخ..........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Sergeant York

مشرف سابق
لـــواء

مشرف سابق  لـــواء



الـبلد :
العمر : 30
المهنة : نسر
المزاج : "Retreat, Hell"
التسجيل : 18/07/2011
عدد المساهمات : 4107
معدل النشاط : 4097
التقييم : 505
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :





مُساهمةموضوع: رد: اتفاقيات مصر ؟   الأحد 11 سبتمبر 2011 - 16:08

سوسو عندها ف15 و ف16 لا تملك ف22 و ف35 لانه سيتم تصديرها تقريبا في 2015/2016 و لكن مع التأخيرات ممكن تصل ل 2020 و لاعتقد انه هذه مشكلة .
و اكرر سلاح الجو ليس كل شيء لانه لو كان هو الحاسم لاكتفت الدول بالطائرات يمكن قصف المطارات بالمدفعية و المدمرات و تدميره و بذلك لن تنفعك مثل ما حصل في العراق. و احنا (المسلمين) معانا اكبر سلاح و هو الله خالق الوجود ( اللّه أكبر فوق كيد المعتدي) .
و شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
zionists killer

عمـــيد
عمـــيد



الـبلد :
التسجيل : 24/02/2010
عدد المساهمات : 1726
معدل النشاط : 1579
التقييم : 82
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اتفاقيات مصر ؟   الإثنين 12 سبتمبر 2011 - 0:32

لو كان كلامك صحيح او حتى يجوز التشكك منه فما كنا اشترينا الميراج بعد المعاهدة ولا الأف 6 و 7 الصينى ولا طائرات النقل من اورانيا و اسبانيا و غيرهم و حتى ال AMX التى ظهرت مؤخراً و هى ايطالية يعنى فى جديد امريكي و شرقى و غربى و دا فى بند الطائرات فقط و ينطبق ايضاً على باقى الافرع بصورة اوسع..... هذا اذا اردت المعلن فقط.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mido dimo

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
التسجيل : 27/03/2011
عدد المساهمات : 577
معدل النشاط : 691
التقييم : 18
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: اتفاقيات مصر ؟   الإثنين 12 سبتمبر 2011 - 12:49

ابسط مثال عقولهولك صفقات المى17 الروسية الكبيرة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

اتفاقيات مصر ؟

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: استفسارات عسكرية - Inquiries-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين