أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
الدرع المصرى

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
التسجيل : 14/06/2010
عدد المساهمات : 5977
معدل النشاط : 6723
التقييم : 438
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 21:29

الحرب مع مصر على الأبواب، كان هذا ملخص التقرير الذي أعدته القناة
"السابعة الإسرائيلية"، أول من أمس، واصفة اتفاقية السلام بين الجانبين
بأنها استنفدت نفسها وتحولت إلى "قطعة ورق صفراء اللون" قام السادات
بتسلمها من مناحم بيجين رئيس حكومة تل أبيب الأسبق، القناة اختتمت تقريرها
الهجومي على القاهرة بالقول إن الثورة المصرية قامت، والجماهير رفعت رأسها
مطالبة بطرد سفير تل أبيب في وقت تلتهب فيه الحدود، وهناك مطالب مصرية
بإعادة إيلات إليهم، كل هذا ينبئ ويبشر بحرب قادمة على الأبواب.


مضيفة أنه وسط كل هذا تأتي حكومة تل أبيب المرتبكة وتضرب أمننا القومي
بالسماح بدخول قوات مصرية إضافية إلى سيناء، جاء في توقيت أصدر فيه رئيس
أركان تل أبيب، أمس، للمرة الثانية تعليمات بزيادة وتعزيز قواته وجنوده على
الحدود مع مصر وقطاع غزة، حيث كانت المرة الأولى بعد الهجمات التي شهدتها
منطقة إيلات جنوب إسرائيل.


صحيفة "هآرتس" قالت إن زيادة القوات جاءت بالتنسيق مع الجانب المصري،
لكن ما مبررات إسرائيل لزيادة قواتها؟ وسائل الإعلام العبرية أكدت أن
الحديث يدور عن عملية جديدة شبيهة بهجمات إيلات قد تحدث خلال الفترة
القادمة، يكون مصدرها سيناء أو مباشرة مع قطاع غزة، وتنفذها عناصر الجهاد
الإسلامي.


أمس صحيفة "معاريف" أشارت إلى قيام الدفاع الإسرائيلي بمنع موظفيها
والمقاولين والعاملين ببناء الجدار الحدودي مع مصر، من استخدام الطرق
الحدودية.

الله أكببببببببببببببر
http://www.akhbarak.net/articleview.php?id=2732443
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المتشائم

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
التسجيل : 26/08/2011
عدد المساهمات : 219
معدل النشاط : 185
التقييم : -7
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 21:48

ودى حاجه تفرح
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 21:50

اهلا وسهلا بيكم عندنا كلاب كتيييييير في الشوارع نفسها تتغذي بس ماظنش الكلاب هترضي تكل لحمكم المعفن

الاعلام المصري في البلييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييلة
اخبار اهرام جمهورية قناة اولي اخبارية نيل للاخبار وحتي موجة كوميدي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يبدوا ان المذكورين سابقا نسوا انهم في مصر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Almosheer

عمـــيد
عمـــيد



الـبلد :
العمر : 39
المهنة : جراح سابق بالجيش المصرى
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/05/2011
عدد المساهمات : 1704
معدل النشاط : 2119
التقييم : 390
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :





مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 22:01

darkred]]









القصة كلها لعب سياسية..بيحاولوا يضغطوا على الجبهة الداخلية عندهم....

لان زى ما عندنا ثورة نجحت..عندهم اضرابات واعتصامات...

التصريح ده يذكرنى لما نظام المخلوع ضغط بموضوع الامن ايام الثورة....

عشان الناس تخاف وترجع بيوته..ا.

الشرطة انسحبت ..والسجون والاقسام انفتحت...

لكن عندهم البعبع اللى ممكن يخوفوا الناس بى هو الحرب مع مصر...

وهو ده اللى يفرح فى الخبر..اعتقد الصورة واضحة...

ولو ان قيادتهم اول ناس عارفة ان الحرب دى لو قامت..قد ايه حتخسر اسرائيل..

احتياطى مصر البشرى اللى يقدر يحمل سلاح يمكن اكتر من عشرين مليون..

شوف العشرين مليون دول ممكن يحاربوا لمدة كام سنة متواصل..

المشكلة مش فيهم..المشكلة ان فينا ناس فى مصر..لسه مش عارفين اماكنياتنا ايه..

لكن ساعة الجد..اتفرج حنعمل ايه..

وهم اكتر ناس عارفين وفاهمين...

يا اهلا بالمعارك..

ولا عزاء للسيدات....


















[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ojo de halkon

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
المزاج : رايق بعد 25 يناير
التسجيل : 04/04/2010
عدد المساهمات : 516
معدل النشاط : 514
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 22:30

يلا ومالو حرب حرب اللي يحضر العفريت يستحمل اذاه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
قلب المجاهد

عمـــيد
عمـــيد



الـبلد :
المزاج : صبر جميل والله المستعان
التسجيل : 02/09/2009
عدد المساهمات : 1908
معدل النشاط : 1918
التقييم : 125
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 22:43

مافي مشلكه
مصر لم تخض حرب منذ مده
وجاهزه في اي وقت
تنتظر فقط صفارة الانذار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Abd_elrahman2011

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 31
المهنة : ( مدرس لغة فرنسية )
المزاج : لله الحمد والمنة
التسجيل : 09/02/2011
عدد المساهمات : 2601
معدل النشاط : 2513
التقييم : 144
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 23:07

حرب .. كده بكل سهولة .." لا تتمنوا لقاء العدو " ..
الناس بتفكر فى الحرب على أساس انها مقاتلات ومدفعية وغواصات ..إلخخخخخخخخخخخ
الحرب لازم لها من اقتصاد قوى يساندها .. واللى ميعرفش فيكم .. الجيش بقى بيصرف جزء من ميزانيته على البلد .. ياريت الناس تبطل هلفطة .. الحرب شىء مش سهل .. مجرد كلام .. ديه دماء وأشلاء وأرواح تزهق .. وبكاء نساء ودموع أرامل ويتامى .. ودمار وخراب ومساكن تدمر ومدارس تزال من الوجود .. ومخيمات تنشأ .. ومستشفيات ميدانية ..
لا يشعر بالأمر ويقدره إلا المحاربون القدماء ومصابى العمليات الحربية ..
ومن يريد أن يحسن الحساب .. أقول له .. تخيل نفسك بدون أحد أطرافك وأنت ما زلت شابا فى عمر الزهور وقد تشوهت ملامحك تماما .. حينها .. سأحب أن أسمع آرائكم حول الحرب .. اتقوا الله فى مصر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amrahmed

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
التسجيل : 16/06/2011
عدد المساهمات : 676
معدل النشاط : 424
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 23:09

@قلب المجاهد كتب:
مافي مشلكه
مصر لم تخض حرب منذ مده
وجاهزه في اي وقت
تنتظر فقط صفارة الانذار
اقطعوا البترول لو قامت الحرب واضربوا السرائيل على دماخ امها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amrahmed

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
التسجيل : 16/06/2011
عدد المساهمات : 676
معدل النشاط : 424
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 23:13

@Abd_elrahman2011 كتب:
حرب .. كده بكل سهولة .." لا تتمنوا لقاء العدو " ..
الناس بتفكر فى الحرب على أساس انها مقاتلات ومدفعية وغواصات ..إلخخخخخخخخخخخ
الحرب لازم لها من اقتصاد قوى يساندها .. واللى ميعرفش فيكم .. الجيش بقى بيصرف جزء من ميزانيته على البلد .. ياريت الناس تبطل هلفطة .. الحرب شىء مش سهل .. مجرد كلام .. ديه دماء وأشلاء وأرواح تزهق .. وبكاء نساء ودموع أرامل ويتامى .. ودمار وخراب ومساكن تدمر ومدارس تزال من الوجود .. ومخيمات تنشأ .. ومستشفيات ميدانية ..
لا يشعر بالأمر ويقدره إلا المحاربون القدماء ومصابى العمليات الحربية ..
ومن يريد أن يحسن الحساب .. أقول له .. تخيل نفسك بدون أحد أطرافك وأنت ما زلت شابا فى عمر الزهور وقد تشوهت ملامحك تماما .. حينها .. سأحب أن أسمع آرائكم حول الحرب .. اتقوا الله فى مصر
يعم السعودية هتكفل بفلوس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MoHaMeD SaaD

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : مهندس بترول
التسجيل : 05/07/2011
عدد المساهمات : 1377
معدل النشاط : 909
التقييم : 17
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 23:29

اقتباس :
حرب .. كده بكل سهولة .." لا تتمنوا لقاء العدو " ..
الناس بتفكر فى الحرب على أساس انها مقاتلات ومدفعية وغواصات ..إلخخخخخخخخخخخ
الحرب
لازم لها من اقتصاد قوى يساندها .. واللى ميعرفش فيكم .. الجيش بقى بيصرف
جزء من ميزانيته على البلد .. ياريت الناس تبطل هلفطة .. الحرب شىء مش سهل
.. مجرد كلام .. ديه دماء وأشلاء وأرواح تزهق .. وبكاء نساء ودموع أرامل
ويتامى .. ودمار وخراب ومساكن تدمر ومدارس تزال من الوجود .. ومخيمات تنشأ
.. ومستشفيات ميدانية ..
لا يشعر بالأمر ويقدره إلا المحاربون القدماء ومصابى العمليات الحربية ..
ومن
يريد أن يحسن الحساب .. أقول له .. تخيل نفسك بدون أحد أطرافك وأنت ما زلت
شابا فى عمر الزهور وقد تشوهت ملامحك تماما .. حينها .. سأحب أن أسمع
آرائكم حول الحرب .. اتقوا الله فى مصر

المشكله الوحيده هى مصر واهلى .. ولكن عن نفسى .. عاااااااااااادى خااااااااااالص و مش هتفرق معايا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جزر المحيط

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
التسجيل : 17/04/2011
عدد المساهمات : 2062
معدل النشاط : 2181
التقييم : 35
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 23:36

إذا أتت لها رجالها ..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جزر المحيط

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
التسجيل : 17/04/2011
عدد المساهمات : 2062
معدل النشاط : 2181
التقييم : 35
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الثلاثاء 30 أغسطس 2011 - 23:37

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد كشكي

مقـــدم
مقـــدم



الـبلد :
العمر : 26
التسجيل : 02/08/2010
عدد المساهمات : 1030
معدل النشاط : 1037
التقييم : 26
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 7:23

شفتوا استفزاز اكتر من كده دي حاجة تغيظ
المجلس العسكري لازم يعمل اي حاجة عشان يوقف الكلاب دول عندهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 7:45

@Abd_elrahman2011 كتب:
حرب .. كده بكل سهولة .." لا تتمنوا لقاء العدو " ..
الناس بتفكر فى الحرب على أساس انها مقاتلات ومدفعية وغواصات ..إلخخخخخخخخخخخ
الحرب لازم لها من اقتصاد قوى يساندها .. واللى ميعرفش فيكم .. الجيش بقى بيصرف جزء من ميزانيته على البلد .. ياريت الناس تبطل هلفطة .. الحرب شىء مش سهل .. مجرد كلام .. ديه دماء وأشلاء وأرواح تزهق .. وبكاء نساء ودموع أرامل ويتامى .. ودمار وخراب ومساكن تدمر ومدارس تزال من الوجود .. ومخيمات تنشأ .. ومستشفيات ميدانية ..
لا يشعر بالأمر ويقدره إلا المحاربون القدماء ومصابى العمليات الحربية ..
ومن يريد أن يحسن الحساب .. أقول له .. تخيل نفسك بدون أحد أطرافك وأنت ما زلت شابا فى عمر الزهور وقد تشوهت ملامحك تماما .. حينها .. سأحب أن أسمع آرائكم حول الحرب .. اتقوا الله فى مصر

تلك هي نغمة مبارك ونظامه احنا مش قد الحرب لو حاربنا هتبقي هي 6 شهور ومش هننلاقي ت نكل !!!!!!!!!! علي اساس انك عامل جمعيا تبتصرف بيها علي الجيش مثلا
بالنسبة للاتقصاد القوي الي يسندها احب اقولك ان الاقتصاد المصري كل الي محتاجه دلوقت الاستقرار والاتسقرار فقققققققط لا غير يعني مجلس شعب فقط يكون موجود يشرع ويقرر القوانين والصفقات ال والقرارات السيادية وبعدها وفي ظرف ربما سنة او اقل نستعيد عافيتنا ومع الاجتهاد في العمل وال تقوي سنكون اقتصاد قوييييييي جداااااااااا بالنسبة لجزء م الميزانية الي بيصرفها الجيش؟!!!! انا متوقع الموضوع ده ولكن حتي الان لا يوجد اثبات واحد علي الكلام ده ولكن اكيد الجزء ده مش بالجزء الكبيييييييير الي يأثر علي الجيش والدليل عدة نقاط
اولا الجيش يكثر من دفعات المجندين اجباريا علي عكس اخر 3 سنين كان فين وفين لما يقبل دفع ولتاقي جزء م كبير من شبابها يه يخدو تأجيلات
.ثانيا الجيش السنة دي قبل دفعتين متطوعين علي عكس كل عام كان بيقبل دفعة واحدة
ثالثا الي عرفناه ال ن ان من ساعة الثورة ومستوي الاكل في الجيش تحسن وفيه زيادة في المرتبات خصوصا للجنود الي في الشارع وحسب الكلام الزيادات دي كبيرة مش صغيرة
رابعا الجيش لحد دلوقت ماعلنش عن الغاء اي صفقة من صفقاته المعقدة قبل الثورة
خامسا الجيش عقد صفقة عربات ناقلة تقريبا للمؤن والوقود بعد الثورة وفي عز المعمعة
طيب لو الجيش بيصرف جزء مؤثر من مين ميزانيته علي البلد طيب الكلا م ده كله الي فات بيتم ازاي!!!!!!!!!!!!!
هلفطة!!!!!!! احترم المنتدي والناس الي بتتكلم لو سمحت احنا هنا مش هبل
ديه دماء وأشلاء وأرواح تزهق .. وبكاء نساء ودموع أرامل ويتامى !!!!!!! الكلام ده يصدر من اليهود والامريكان مش من امة تعشق الشهادة وتتمانها وهي المجد بيعينه لهم.
. تخيل نفسك بدون أحد أطرافك وأنت ما زلت شابا فى عمر الزهور وقد تشوهت ملامحك تماما .. حينها .. سأحب أن أسمع آرائكم حول الحرب
عمري 23 عام واقسم بالله ان لا ابخل علي الاسلام بأي جزء من جسدي وحتي وان اصبحت قعيدا لا اقوي علي المشي والتزاوج وفقد بصري ولا اقوي علي رؤية احبائي وفقد يدي ولا اقوي علي اطعام نفسي
عفوا كلامك هو كلام الجبناء المتمسكين بالدنيا ومتاعها الزاااااااائل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
MoHaMeD SaaD

عقـــيد
عقـــيد



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : مهندس بترول
التسجيل : 05/07/2011
عدد المساهمات : 1377
معدل النشاط : 909
التقييم : 17
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 11:02

اقتباس :
تخيل نفسك بدون أحد أطرافك وأنت ما زلت شابا فى عمر الزهور وقد تشوهت ملامحك تماما .. حينها .. سأحب أن أسمع آرائكم حول الحرب
عمري
23 عام واقسم بالله ان لا ابخل علي الاسلام بأي جزء من جسدي وحتي وان
اصبحت قعيدا لا اقوي علي المشي والتزاوج وفقد بصري ولا اقوي علي رؤية
احبائي وفقد يدي ولا اقوي علي اطعام نفسي

مش خساره فيكى رجلى يا مصر
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسافر

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 14/08/2011
عدد المساهمات : 181
معدل النشاط : 174
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 11:06

أؤيد كلام الأخ عبد الرحمن .
لكن أحب أقول له انه لا أحد يذهب لأي حرب مستعدا.
و اتفاقية كامب ديفيد خلت مفتاح المبادأة مع اسرائيل و احنا غصب عننا مدافعين .
يعني مش انتا أو أنا حنختار معاد الحرب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
misry

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
العمر : 30
المهنة : طبيب أسنان
المزاج : رايق
التسجيل : 27/04/2011
عدد المساهمات : 610
معدل النشاط : 431
التقييم : 3
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 11:26

أنا لا نتمنى الحرب الآن ...



ولكن لو حدثت سأكون أول من يضرب الصهاينة على قفاهم ...



واما النصر او الشهادة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
sir_abdo96

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
المزاج : الي الامام
التسجيل : 11/08/2011
عدد المساهمات : 287
معدل النشاط : 257
التقييم : 6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 12:14

و احنا جاهزين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 12:15

@مسافر كتب:
أؤيد كلام الأخ عبد الرحمن .
لكن أحب أقول له انه لا أحد يذهب لأي حرب مستعدا.
و اتفاقية كامب ديفيد خلت مفتاح المبادأة مع اسرائيل و احنا غصب عننا مدافعين .
يعني مش انتا أو أنا حنختار معاد الحرب

اولا الاتفاقية الان هي فقط حبرررررررررررررررر علي ورق ليس اكتر م نالطرفين المصري والاسرائيلي والجزء العسكري فيها الخاص بتواجد القوات في سيناء اطلب منك اذا كان لك اصثدقاء في نفس سنك قد حان موعد التجنيد لهم بعد الدراسة ففي الفترة الاخيرة قليللا ماوجد ان احدهم حصل علي تأجيل او اعفاء والجميع تقريبا الي سيناء سواء ان كانو جيش او داخلية (امن مركزي)
ثانيا اعطني دليل علي كلامك مامعني مفتاح المباداة مع اسيرائيل !!!!!!!!! عفوا ل مصر لن تذهب الي حرب م نالباب للطاق يعني مش فجاءة هنلاقي علي القناة الاولي عتمان طالع يقول بنعلن الحرب منا لنفسنا كدا!!!!!!! وحتي فيحالة محاولة هجوم اسرائيلي فالامر ليس كا 67 او 56 ابداااااا بالعكس ان زيادة القوات المصرية في سيناء وحشدها بشكل ضخم ومبالغ فيه يجعلك في وضع مشابه لي 67 اكتر
في حالة تأكد قادة الجيش المصري ان اليهود ينوون ان يهاجموا وان النية لا رجعة فيها فبالتأكيد سنرا ضربة استباقية مصرية ولكن وقتها سنحتاج لخدعة ال اعلامية كبررررررررررري حتي نضمن التعاطف الدولي معنا بدل من ان نرا الناتو يتدخل لحماية اسرائيل م نالمعتدين المصريين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ibrahim hamid

مـــلازم أول
مـــلازم أول



الـبلد :
المهنة : طالب للعلم ]~
المزاج : هآدئ
التسجيل : 18/02/2011
عدد المساهمات : 715
معدل النشاط : 653
التقييم : 14
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 12:34

هذه نظره الاعلام اليهودي .. يعني ليس رسميا .. وحتى ان كانت القناه حكوميه ..



مجرد تحليلات ..



لكن لو حصلت الحرب .. وقتها يحلها الف حلاله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
AK47M60

عمـــيد
عمـــيد



الـبلد :
العمر : 24
التسجيل : 29/04/2011
عدد المساهمات : 1838
معدل النشاط : 1259
التقييم : 33
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 12:52

شوف يا امير بصراحة عبد الرحمن ده معاه حق وان كنت حاسس انه كاتب كلامه من باب
الانهزامية اللى موجودة عنه ولكن معاه حق فى حديث الرسول بتاع "لا تتمنوا لقاء العدو"
وبعدين ده احنا معظمنا ماشى بالمثل اللى بيقول ابعد عن الشر وغني له بس لو حصل
له او لاهله حاجة تلاقيه اشجع الناس
وعلى فكرة يا امير كلامك حماسي وحلو ولكن خلينا واقعيين
هل قتلت حد قبل كده واظنك تسمع عن شعور اول مرة تقتل ولو المقتول قتل
احد افراد عائلتك
يعنى زى ما بيقول الحرب مش لعبة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
امير المصري

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : no work for dead people
المزاج : قرفان لحد مالمنتدي ينظف
التسجيل : 05/08/2008
عدد المساهمات : 4399
معدل النشاط : 3623
التقييم : 73
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 13:06

@AK47M60 كتب:
شوف يا امير بصراحة عبد الرحمن ده معاه حق وان كنت حاسس انه كاتب كلامه من باب
الانهزامية اللى موجودة عنه ولكن معاه حق فى حديث الرسول بتاع "لا تتمنوا لقاء العدو"
وبعدين ده احنا معظمنا ماشى بالمثل اللى بيقول ابعد عن الشر وغني له بس لو حصل
له او لاهله حاجة تلاقيه اشجع الناس
وعلى فكرة يا امير كلامك حماسي وحلو ولكن خلينا واقعيين
هل قتلت حد قبل كده واظنك تسمع عن شعور اول مرة تقتل ولو المقتول قتل
احد افراد عائلتك
يعنى زى ما بيقول الحرب مش لعبة

معاااااااااك في كلامك ولكن
مثال ابعد عن الشر وغنيله صحيح وهو فعلا الفضل ان نعمل ف بيه في حياتنا علطوووووول ولكن لما يكون الشر واقع واقع لا مفر منه ايه الحل؟؟! كلنا اعرفين اليهود وهدفهم وعلمهم بيمثل ايه اذا لا داعي لتناسي ذلك اليهود بيهوهو كل فترة بكلام والفاظ عن السلام والتعايش ومش عارف ايه!! طيب اذا كان علم بلدك يا يهودي بقيولي ارضك هدفي مهما ك طال بي الزمن ؟! يبقي ابعد ع نالشر وغنيله في الحالةو دي مالوش لزمة صدقني لان كدا كاد النية بالشر مبيتة ومفيش مفر منها
هل قتلت حد قبل كدا لا والحمدالله ماحصلش ولكن سؤال هل كل من يجندوا في الجيش ينفذوا عمليات قتل في نفس ليلة انضمامهم للجيش بهدفم انهم يكونو جاهزين للقتل؟!! ولا هو الجيش ده مش مهمته القتل اصلا ؟! طيب بلاش دي يا معلم المجاهدين ايام الرسول صلي الله عليه وسلم في الغزوات الاولي هل اغلبهم كا نقتل م قبل الغزو او القتال في ال معارك؟!! لا اظن ذلك فلماذا لا نكون مثلهم ا صدقني قتل اليهودي عندي هيكون زي قتل الصراصير فعفوا انا اره جهاد اكتر من قتل ولا يهم اذا كنت سأصيب عدو او ااقتله

الحرب عمرها ماكانت لعبة ولا نت عارف كويس ولكن ان امش امريكي ولا بريطاني لما بلدي تعلن الحرب هاروح الجيش وهدفي الاول وهو لم قرشين والموزز تشوفني بالبدلة الرسمية ولكن هدفي هيكون الفوز بثواب الجهاد وان اذن الله ان انول ثواب الشهادة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
AK47M60

عمـــيد
عمـــيد



الـبلد :
العمر : 24
التسجيل : 29/04/2011
عدد المساهمات : 1838
معدل النشاط : 1259
التقييم : 33
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 13:10

@امير المصري كتب:
@AK47M60 كتب:
شوف يا امير بصراحة عبد الرحمن ده معاه حق وان كنت حاسس انه كاتب كلامه من باب
الانهزامية اللى موجودة عنه ولكن معاه حق فى حديث الرسول بتاع "لا تتمنوا لقاء العدو"
وبعدين ده احنا معظمنا ماشى بالمثل اللى بيقول ابعد عن الشر وغني له بس لو حصل
له او لاهله حاجة تلاقيه اشجع الناس
وعلى فكرة يا امير كلامك حماسي وحلو ولكن خلينا واقعيين
هل قتلت حد قبل كده واظنك تسمع عن شعور اول مرة تقتل ولو المقتول قتل
احد افراد عائلتك
يعنى زى ما بيقول الحرب مش لعبة

معاااااااااك في كلامك ولكن
مثال ابعد عن الشر وغنيله صحيح وهو فعلا الفضل ان نعمل ف بيه في حياتنا علطوووووول ولكن لما يكون الشر واقع واقع لا مفر منه ايه الحل؟؟! كلنا اعرفين اليهود وهدفهم وعلمهم بيمثل ايه اذا لا داعي لتناسي ذلك اليهود بيهوهو كل فترة بكلام والفاظ عن السلام والتعايش ومش عارف ايه!! طيب اذا كان علم بلدك يا يهودي بقيولي ارضك هدفي مهما ك طال بي الزمن ؟! يبقي ابعد ع نالشر وغنيله في الحالةو دي مالوش لزمة صدقني لان كدا كاد النية بالشر مبيتة ومفيش مفر منها
هل قتلت حد قبل كدا لا والحمدالله ماحصلش ولكن سؤال هل كل من يجندوا في الجيش ينفذوا عمليات قتل في نفس ليلة انضمامهم للجيش بهدفم انهم يكونو جاهزين للقتل؟!! ولا هو الجيش ده مش مهمته القتل اصلا ؟! طيب بلاش دي يا معلم المجاهدين ايام الرسول صلي الله عليه وسلم في الغزوات الاولي هل اغلبهم كا نقتل م قبل الغزو او القتال في ال معارك؟!! لا اظن ذلك فلماذا لا نكون مثلهم ا صدقني قتل اليهودي عندي هيكون زي قتل الصراصير فعفوا انا اره جهاد اكتر من قتل ولا يهم اذا كنت سأصيب عدو او ااقتله

الحرب عمرها ماكانت لعبة ولا نت عارف كويس ولكن ان امش امريكي ولا بريطاني لما بلدي تعلن الحرب هاروح الجيش وهدفي الاول وهو لم قرشين والموزز تشوفني بالبدلة الرسمية ولكن هدفي هيكون الفوز بثواب الجهاد وان اذن الله ان انول ثواب الشهادة
يا مسهل على الرغم من انى عايز احضر الحرب ولكن مع ذلك الفكرة نفسها بتقلقنى
وبالنسبة لهم انا عارف انهم بيهووا بس اهه بقا هتعمل ايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسافر

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 14/08/2011
عدد المساهمات : 181
معدل النشاط : 174
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 13:15

الأخ أمير .
أولا الاتفاقية مازالت قائمة من الناحية العسكرية.
هي صحيح فقدت قيمتها..لكن دا مش بسبب الجانب العسكري .. لكن لأنها من الأساس كان مطلوب منها تقرير السلام بين الدول العربية و اسرائيل و تطبيع العلاقات . . و في الأساس حل مشكلة فلسطين .
و كلها أهداف فشلت جملة و تفصيلا . .
يعني جوهر الاتفاقية هو اللي راح .
اما الملحق العسكري تقريبا هو الوحيد اللي قاعد بخيره.. بدليل ان القوات اللي تتدخل سينا مازالت بالاتفاق مع اسرائيل . و العكس صحيح.
مسألة المبادأة في اتفاق كامب ديفيد دا شيء واضح.
بص على توزيع القوات في سينا و أنت تعرف مين الطرف اللي أقرب للهجوم و الطرف الأقرب للدفاع.
أنت أقرب قوات قادرة على هجوم حقيقي على اسرائيل غرب القناة ..يعني علشان توصل حدود اسرائيل القوات دي مضطرة انها تقطع كل سينا
مفيش قواعد عسكرية في سينا . . مفيش قواعد جوية .
تخيل طول خطوط الامداد اللي مطلوب منك تأمينها .
دا علشان أقرب قاعدة عسكرية غرب القناة.
تخيل المسافة المطلوب من وحدات الدفاع الجوي انها تتحركها. . تخيل أقرب قاعدة جوية حتطلع منها الطائرات المهاجمة .
دي عناصر أساسية علشان تتكلم عن هجوم مصري.
اللي عمل الملحق العسكري خلى سينا كلها منطقة معارك . . و المعركة صراع على المضايق.
دي سياسة اسرائيل و أمريكا .. لا تحارب على ارضك .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
maiser

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
التسجيل : 23/01/2010
عدد المساهمات : 2756
معدل النشاط : 2797
التقييم : 132
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 13:24

انا لا احب الحماس الزائد ولا احب الحرب طالما ان ارضى معى ولا احد يتعدى علىّ...ولا يعرف قيمة السلام سوى من عاش الحرب !!
اما بخصوص هذه التصريحات فاغلب ظنى انها العاب سياسية وفقط...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

الإعلام الإسرائيلي: حربنا مع "القاهرة" على الأبواب!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: الأخبـــار العسكريـــة - Military News-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين