أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

سؤال شاغلني جداااااااااااا

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 سؤال شاغلني جداااااااااااا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
احمد طيار

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 07/04/2011
عدد المساهمات : 23
معدل النشاط : 35
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 27 أغسطس 2011 - 10:47

اولا انا معلوماتي العسكرية مش كتيرة اووي بس ارجو من خبرائنا الموجودين الاجابة علي سؤالي اللي شاغلني جدا بخصوص اسلحة الردع المصرية ضد اسرائيل قريت في المنتدي عن الاسلحة دي واللي تبين انها صواريح بيولوجي وكيماوي وسكود بانواعة وكنت متاكد م فاعلية الصواريخ دي كسلاح ردع فعلا لانها تدرج تحت مسمي اسلحة دمار شامل وانطلاقا م المثل القائل تعورني اعورك لحد مااللي حصل م العقيد القذافي انة ضرب صواريخ سكود ع مدن ليبيبة والناتو وقعها ومافيش ولا صاروخ وصل لهدفة كلهم وقعو بعد الانطلاق ع الرغم ان الناتو مالوش دفاع جوي في لبيبا ومش بيدخل غير بطيران دلوقت بقا في امكانية انك توقع سكود بصاروخ طيارة عمليا اطبقت عملي ووقعو م 4 ل5 صواريخ سكود انا اتخنقت جدا لاني ببساطة حسيت ان الصواريخ اللي عندنا مااصبحتش سلاح ردع ولا حاجة ومش محتاجة امكانيات جبارة مش موجودة عند اسرائيل لاسقاطها وثبت عمليا انة ممكن الصواريخ دي تنفجر بصواريخ طياارات جيل رابع كمان مش شبح ولا رابتور .......
ارجو الرد والافادة واسف للاطالة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
المتشائم

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
التسجيل : 26/08/2011
عدد المساهمات : 219
معدل النشاط : 185
التقييم : -7
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 27 أغسطس 2011 - 10:50

بسلاح الطيران يمكنك ان تقوم بالبدع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ahmadyaya

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 29
المزاج : قادمون
التسجيل : 31/08/2010
عدد المساهمات : 3163
معدل النشاط : 2944
التقييم : 133
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 27 أغسطس 2011 - 12:19

@احمد طيار كتب:
اولا انا معلوماتي العسكرية مش كتيرة اووي بس ارجو من خبرائنا الموجودين الاجابة علي سؤالي اللي شاغلني جدا بخصوص اسلحة الردع المصرية ضد اسرائيل قريت في المنتدي عن الاسلحة دي واللي تبين انها صواريح بيولوجي وكيماوي وسكود بانواعة وكنت متاكد م فاعلية الصواريخ دي كسلاح ردع فعلا لانها تدرج تحت مسمي اسلحة دمار شامل وانطلاقا م المثل القائل تعورني اعورك لحد مااللي حصل م العقيد القذافي انة ضرب صواريخ سكود ع مدن ليبيبة والناتو وقعها ومافيش ولا صاروخ وصل لهدفة كلهم وقعو بعد الانطلاق ع الرغم ان الناتو مالوش دفاع جوي في لبيبا ومش بيدخل غير بطيران دلوقت بقا في امكانية انك توقع سكود بصاروخ طيارة عمليا اطبقت عملي ووقعو م 4 ل5 صواريخ سكود انا اتخنقت جدا لاني ببساطة حسيت ان الصواريخ اللي عندنا مااصبحتش سلاح ردع ولا حاجة ومش محتاجة امكانيات جبارة مش موجودة عند اسرائيل لاسقاطها وثبت عمليا انة ممكن الصواريخ دي تنفجر بصواريخ طياارات جيل رابع كمان مش شبح ولا رابتور .......
ارجو الرد والافادة واسف للاطالة
لكي تستطيع ان تطلف صواريخ سكود انت تحتاج الي حمايه من الجو لهذه المنصات حتي لا يتم قصفها عند ظهورها
مصر تمتلك تكنلوجيا اطلاق الصواريخ من الجو والبحر والبر ومن اعماق البحر
الحلول كثيره ولا تنسي ان ضرب الصواريخ البلوجيه في الجو اخطر من تأثيرها لو وصلت الي هدفها في الارض
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
العقيد معمر

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
العمر : 43
المهنة : عقيد
المزاج : الابتسامة في وجه اخيك المسلم صدقة
التسجيل : 03/09/2011
عدد المساهمات : 247
معدل النشاط : 265
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 3 سبتمبر 2011 - 14:53

اولا:صواريخ السكود لو يسقطها كلها الناتو اسقط صاروخين و3 اصابو الهدف
ثانيا: لا اظن ان من اسقطها الطائرات الانها كانت موجهة الى مصراتة وميناء مصراتة قريب منه جدا قوات بحرية فرنسية واظن انه سقط بدفاع جوي لفرطاقة
ثالثا:لا تخاف على المصريين 80 مليون شخص حتى ولو اسقط السكود فهناك من مستعد لتفجير نفسه وعمل اعمال استشهادية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bird eyes

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
التسجيل : 25/08/2011
عدد المساهمات : 114
معدل النشاط : 121
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 3 سبتمبر 2011 - 16:21

كويس ياطيار انك بتبحث انا برده ماليش ف السياسة اوى بس بحييك على مجهودك الرائع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد طيار

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 07/04/2011
عدد المساهمات : 23
معدل النشاط : 35
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 3 سبتمبر 2011 - 16:33

متشكر لردودكم ياجماعة بالنسبة لصواريخ الاسكود اللي اطلقها القذافي مافيش حاجة منها وصلت لهدفها وكلها وقعت ودا طبقا للي مذكور في الجرايد مش انا اللي بقولك كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
العقيد معمر

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
العمر : 43
المهنة : عقيد
المزاج : الابتسامة في وجه اخيك المسلم صدقة
التسجيل : 03/09/2011
عدد المساهمات : 247
معدل النشاط : 265
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 3 سبتمبر 2011 - 16:36

اهل مكة ادرى بشعابها
اسال شخص مصراتي او تاورغي هل اصابت صواريخ السكود المعارضين في منطقة الدافنية وراح يقولك الجواب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
كتيبة مضـادة للطائرات

مقـــدم
مقـــدم



الـبلد :
التسجيل : 27/03/2011
عدد المساهمات : 1159
معدل النشاط : 1073
التقييم : 16
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 3 سبتمبر 2011 - 19:02

صواريخ سكود لم يتم اعتراضها من طرف طائرات بل بصواريخ سطح-جو من قطع بحرية مرابطة قرب الاهداف

عموما فرنسا مازال لا تملك تكنلوجيا اعتراض الصواريخ البالستية عبر المقاتلات وامريكا لديها هذه التكنلوجيا لكن في طور التجربة عبر صاروخ مشتق من الامرام ثنائي المرحلة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
العقيد معمر

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
العمر : 43
المهنة : عقيد
المزاج : الابتسامة في وجه اخيك المسلم صدقة
التسجيل : 03/09/2011
عدد المساهمات : 247
معدل النشاط : 265
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 3 سبتمبر 2011 - 19:20

شكرا اخي كتيبة مضادة للطائرات
وذلك ما قصدت صواريخ سطح جو اي الدفاع الجوي للفرطاقة او المدمرة او التشكيل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد طيار

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 07/04/2011
عدد المساهمات : 23
معدل النشاط : 35
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    السبت 3 سبتمبر 2011 - 21:12

شكرا للتوضيح ياجماعة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد علام

مشرف سابق
لـــواء

مشرف سابق  لـــواء



الـبلد :
المزاج : كلنا من اجل مصر
التسجيل : 20/02/2010
عدد المساهمات : 12009
معدل النشاط : 11382
التقييم : 863
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    الأحد 4 سبتمبر 2011 - 18:42

علي هذا الرابط ستجد الطرق التي تمتلكها مصر لايصال اسلحتها الغير تقليدية الي اعدائها وستعرف ان صواريخ سكود ماهي الا جزء من منظومة متكاملة ، ويجب ان تعرف ان صواريخ سكود المصرية المطورة والتي تجري لها عمليات الصيانة الدورية ليست صواريخ سكود الليبية التي اشتراها القذافي ووضعها في المخازن :

http://www.arabic-military.com/t24737p210-topic
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hefny_m

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : مهندس
التسجيل : 13/12/2010
عدد المساهمات : 2313
معدل النشاط : 2202
التقييم : 16
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    الأحد 4 سبتمبر 2011 - 20:12

تصدق سؤال وجيه جدا وفعلا محتاج مناقشه اكتر من كده وبعمق واعتقد انه من دروس الحرب الليبيه هي متي فائده الصواريخ السكود
واعتقد انه ممكن يجري عليها تطوير ؟؟؟؟بس بشرط معرفه ايه الصاروخ اللي اسقطها واعتقد ان دلوقتي تلاقي تقارير رايحه جايه وكمان شويه هنلاقي حاجات متسربه عنها !!زي حوار كلب اللي بطل عمليه قتل بن لادن
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد طيار

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 07/04/2011
عدد المساهمات : 23
معدل النشاط : 35
التقييم : 2
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: سؤال شاغلني جداااااااااااا    الجمعة 23 سبتمبر 2011 - 15:06

انا فعلا الموضوع دا شغلني جدا وخوفني علي ناحية التوازن العسكري في المنطقة بينا وبين سوسو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

سؤال شاغلني جداااااااااااا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: استفسارات عسكرية - Inquiries-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين