أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء - صفحة 6

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



الرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | .
 

 احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6
كاتب الموضوعرسالة
fire storm

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المهنة : مخرج
المزاج : متعصب عنيد قوى
التسجيل : 24/11/2010
عدد المساهمات : 2488
معدل النشاط : 2423
التقييم : 75
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الإثنين 22 أغسطس 2011 - 23:47

ارجو منكم حين وضع سيناريو او خطط الا تنسو رد فعل المجتمع الدولى مثل امريكا مثلا بقواعدها واساطيلها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tarek ali

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد :
المهنة : طالب
المزاج : عادى
التسجيل : 06/08/2011
عدد المساهمات : 148
معدل النشاط : 148
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الإثنين 22 أغسطس 2011 - 23:54

اولا الغرب اكتر حاجة بتخوفهم مننا لما نكون متحدين مع بعض فى حاجة قرتها ليهودى بيقول لاتحارب العرب وهم متحدين لانة سيستحيل ان تهزمهم حاجة زى كدة بس والدليل لما اسرائيل لقيت الشعب كلة ضدها بسب موت الجنود اعتذرت ودة اول مرة تعملها فى حيتها عشان هى مش عيزانة نتحد فى اى حاجة بس احنا عيزن بس نطور نفسنة حتى امريكا بكل اسلحتها بتخاف من اننا نتحد عشان عارفة قوة اتحدنا حبيت اشارك براى عشان اوريكم ان احنا مش ضعاف بس نتحد مع بعض
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
the ghost

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب ثانوية عامة
المزاج : نفسى اخدم حببتى مصر
التسجيل : 04/03/2011
عدد المساهمات : 619
معدل النشاط : 633
التقييم : 9
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الثلاثاء 23 أغسطس 2011 - 14:21

@big_mr_A كتب:
@the ghost كتب:
انا بعتذر يا رجالة لو كنت تطرقت الى احاديث جانبية تقبلوا اسفى خصوصا للاخ بيج عمر , ولحد دلوقتى الموضوع تمام , لى عودة
حصل خير, و كل سنة و انت طيب
وحضرتك طيب وانا اسف مرة تانية ممكن تحذفوا مشاركاتى لو كانت عاملة ازمة فى الموضوع8 8 8
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
the ghost

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب ثانوية عامة
المزاج : نفسى اخدم حببتى مصر
التسجيل : 04/03/2011
عدد المساهمات : 619
معدل النشاط : 633
التقييم : 9
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الثلاثاء 23 أغسطس 2011 - 14:25

@tarek ali كتب:
@المحارب الصغير كتب:
اولا للبيكلموا

قطع الغاز عن اسرائيل هيأدي بفائدة كبيرة جدا لمصر في الحرب

لانهم يستخدمونه في معظم الاشياء وهتحصل عندهم ازمة لو الغاز انقطع

اما مصر

بإذن الله تدخل الحرب دون ضرر بإذن الله
طيب الكلام دة صح بس انت تعتقد ان امريكا والغرب هيسبو اسرائيل من غير غاز ودعم عيزن نفكر فى حجات تضربهم فى مفتل بس انا من راى دلوقتى ان مصر تبدا فى شراء
انا قبل كده قلت ان احنا ممكن نمنع السفن الاسرائيلية من عبور القناة بس الاعضاء الكرام ردوا بقولهم ان دى حاجة مش بمزاجنا 6 6 6 لكن انا شايف ان دى حاجة ممكن تأثر بشكل ما على اقتصادهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
gad 7

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
المزاج : لا اله الا الله محمد رسول الله
التسجيل : 14/05/2011
عدد المساهمات : 559
معدل النشاط : 534
التقييم : 18
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأربعاء 24 أغسطس 2011 - 0:03

@the ghost كتب:
@tarek ali كتب:
طيب الكلام دة صح بس انت تعتقد ان امريكا والغرب هيسبو اسرائيل من غير غاز ودعم عيزن نفكر فى حجات تضربهم فى مفتل بس انا من راى دلوقتى ان مصر تبدا فى شراء
انا قبل كده قلت ان احنا ممكن نمنع السفن الاسرائيلية من عبور القناة بس الاعضاء الكرام ردوا بقولهم ان دى حاجة مش بمزاجنا 6 6 6 لكن انا شايف ان دى حاجة ممكن تأثر بشكل ما على اقتصادهم
القناه معبر دولى ومحمى باتفاقيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
the ghost

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب ثانوية عامة
المزاج : نفسى اخدم حببتى مصر
التسجيل : 04/03/2011
عدد المساهمات : 619
معدل النشاط : 633
التقييم : 9
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأربعاء 24 أغسطس 2011 - 15:48

@gad 7 كتب:
@the ghost كتب:

انا قبل كده قلت ان احنا ممكن نمنع السفن الاسرائيلية من عبور القناة بس الاعضاء الكرام ردوا بقولهم ان دى حاجة مش بمزاجنا لكن انا شايف ان دى حاجة ممكن تأثر بشكل ما على اقتصادهم
القناه معبر دولى ومحمى باتفاقيه
كل شويه اتفاقية اتفاقية ايه دى اللى تخليك متتحكمش تحكم كامل 100% فى ممتلكات بلدك , ده انا كل ما اعرف شرط من شروط الاتفاقيات احس ان احنا كنا مهزومين مش احنا اللى هزمناهم ودوسنا عليهم بالجزمة كمان ( اعذورونى فى طريقة كلامى بس انا خلاص نار جهنم بقت مولعة جويه38 38 38 38 38 )
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
M!Do

رقـــيب
رقـــيب



الـبلد :
التسجيل : 12/07/2011
عدد المساهمات : 243
معدل النشاط : 281
التقييم : 6
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الخميس 25 أغسطس 2011 - 2:19

@gad 7 كتب:
@the ghost كتب:

انا قبل كده قلت ان احنا ممكن نمنع السفن الاسرائيلية من عبور القناة بس الاعضاء الكرام ردوا بقولهم ان دى حاجة مش بمزاجنا لكن انا شايف ان دى حاجة ممكن تأثر بشكل ما على اقتصادهم
القناه معبر دولى ومحمى باتفاقيه

اتفاقيه ايه 24
اى بلد فى حرب مع مصر مصر تمنع مرور سفنها من قناه السويس 51
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
tigermisho

جــندي



الـبلد :
التسجيل : 03/04/2011
عدد المساهمات : 2
معدل النشاط : 7
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   السبت 27 أغسطس 2011 - 11:39

يا إخواني الله يكرمكو ............ ليه بلاقي بعضكو بيتكلم علي حلف مع إيران الروافض الشيعيين من يسببون زوجات الرسول صلي الله عليه وسلم ويسببون أصحابه حملة السنة والذين قامو بتحريف ثلثي القرآن ........ أرجو منكم ألا تنسوا أن مؤسس الشيعة الإيرانيين هو (( عبدالله بن سبأ اليهودي )) ............ فنحن أعداءهم كما هم يددعون عداوة إسرائيل أبناء عمومتهم ...... ولهم نفس الأطماع كاليهود ...... إسرائيل تريد من النيل للفرات .... والإيرانيين يريدون اعادة الدولة الفاطمية الشيعية الي مصر كركن من الإمبراطورية الفارسية القديمة مع دول الخليج ....... إسرائيل وإيران وجهان لعملة واحدة ....... ولا تنسوا أنهم أبناء عمومة في النسب ....... ربنا يحفظ مصر وبلاد الحرمين من كيد اليهود والشيعة ومن والاهم ..... والله المستعان .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
gad 7

مســـاعد أول
مســـاعد أول



الـبلد :
المزاج : لا اله الا الله محمد رسول الله
التسجيل : 14/05/2011
عدد المساهمات : 559
معدل النشاط : 534
التقييم : 18
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   السبت 27 أغسطس 2011 - 14:20

@M!Do كتب:
@gad 7 كتب:

القناه معبر دولى ومحمى باتفاقيه

اتفاقيه ايه 24
اى بلد فى حرب مع مصر مصر تمنع مرور سفنها من قناه السويس 51
صحيح ولكن فى السلم لا نقدر على منع احد حتى اسرائيل فنحن اسنا فى حرب معها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
refat_elfanagelee

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
التسجيل : 19/08/2011
عدد المساهمات : 38
معدل النشاط : 35
التقييم : -3
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 3:30

طب عايزين من خبراء لمنتدى يحطوا خطة هجومية لمصر تهدف لضربة جوية مركزة لاهم المطارات ومراكز القياادة خطة هجومية شاملة من كافة الجوانب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hossam

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب IG سابقا..طالب هندسة و العيشة مرة ح
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 06/08/2010
عدد المساهمات : 3264
معدل النشاط : 2850
التقييم : 64
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 4:34

@محمد علام كتب:
اري ان الموضوع اصبح مناقشات متباعدة وفي مناطق مختلفة دون تحديد سيناريو واضح للحوار ، اري ان نعيد موضوع التحدي من جديد ، من الذي يريد ان ينضم ؟ التحدي هذه المرة سيكون بشكل جديد حيث ساناقش كل فريق في اخطائه في خطته بعد انتهاء المعارك يوما بيوم ليكون موضوع ذو فائدة اكبر .


انوي انت بس و انا معاك .

مين تاني يقدر ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mody elfares

رقـــيب أول
رقـــيب أول



الـبلد :
العمر : 23
المهنة : طالب
التسجيل : 28/10/2009
عدد المساهمات : 309
معدل النشاط : 329
التقييم : 10
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 4:40

@hossam كتب:
@محمد علام كتب:
اري ان الموضوع اصبح مناقشات متباعدة وفي مناطق مختلفة دون تحديد سيناريو واضح للحوار ، اري ان نعيد موضوع التحدي من جديد ، من الذي يريد ان ينضم ؟ التحدي هذه المرة سيكون بشكل جديد حيث ساناقش كل فريق في اخطائه في خطته بعد انتهاء المعارك يوما بيوم ليكون موضوع ذو فائدة اكبر .


انوي انت بس و انا معاك .

مين تاني يقدر ؟





انا معاااااااااااااااااااااااكم



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahamdy

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
العمر : 20
المهنة : **خير اجناد الارض**
المزاج : (-_*)
التسجيل : 25/08/2011
عدد المساهمات : 38
معدل النشاط : 25
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 4:58


بصو يا رجالة اول خطوة لازم لازم تتعمل هيا اتحاد جيوش العرب كده قوتنا مش حيبقا ليها حدود و يعملو خطة يتفقو عليها مع بعض و يكون الهجمات علي اسرائيل من كل الانحاء و القوات الخاصة للدول تدخل جوا اسرائيل و تدمر الاماكن اللي بيديرو منها المعركة غير كده انا مش خبرة ولا اعرف حاجة انا لسه 15 سنة هوا ده اللي اعرف و شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hossam

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب IG سابقا..طالب هندسة و العيشة مرة ح
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 06/08/2010
عدد المساهمات : 3264
معدل النشاط : 2850
التقييم : 64
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 5:19

@ahamdy كتب:

بصو يا رجالة اول خطوة لازم لازم تتعمل هيا اتحاد جيوش العرب كده قوتنا مش حيبقا ليها حدود و يعملو خطة يتفقو عليها مع بعض و يكون الهجمات علي اسرائيل من كل الانحاء و القوات الخاصة للدول تدخل جوا اسرائيل و تدمر الاماكن اللي بيديرو منها المعركة غير كده انا مش خبرة ولا اعرف حاجة انا لسه 15 سنة هوا ده اللي اعرف و شكرا

عادي يا معلم و انا 16 سنة بس بالتعلم الواحد بيعلي فكره .

المنتدي قدامك كله اتعلم و اتمتع و خدلك تقييم + بداية تشجيعية .3

أنصحك تصلح تاريخ ميلادك تحت .26
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahamdy

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
العمر : 20
المهنة : **خير اجناد الارض**
المزاج : (-_*)
التسجيل : 25/08/2011
عدد المساهمات : 38
معدل النشاط : 25
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 5:31



عدل سابقا من قبل ahamdy في الأحد 28 أغسطس 2011 - 5:41 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng.ag

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
العمر : 24
المهنة : طالب في كليه الهندسه
التسجيل : 19/03/2011
عدد المساهمات : 96
معدل النشاط : 102
التقييم : 3
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 5:35

السلام عليكم انا مازلت مبتدأ بامور العسكريه وما الي ذلك بالمقارنه مع فطاحل منتدانا الغالي وكل يوم نتعلم شيئا فاسمحوا لي لماذا لا نعمل انزال بحري في ايلات وذلك سيكون متبوعا بقصف من السفن والطائرات وصواريخ سكود وانزال اخر في قطاع غزه وبذلك نكون محاصرين لهم وايضا ستستطيع القوات الخاصه والاخري التي انزلت في ايلات من احتلال اودفو وايضا القوات الموجوده في القطاع من احتلال المدن الاسرائيليه (البعض منها ) وننقل بذلك المعركه لارضهم ونفتح الجحيم في اسرائيل وبالطبع القوات في كلا من ايلات والقطاع تكون تحت تامين غطاء جوي وبحري متقدمين صوب بعضهم لعزل الجيش الاسرائيلي قد يقول البعض ذلك سيجعل اسرائيل تفوز بتاييد الامم المتحده وانا اقول انهم لم يقفوا بجنابنا في 67 وكنا المعتدي عليهم فكيف لهم بالعكس وان كانت هذه الخطه دربا من الخيال فاعذروني وان شاء الله لعلي اجد خيرا من ذلك وقد ذكرت هذا الموضوع لاني اريد ان اعرف ما هي العاوقب والنتائج وما الي ذلك في خطه انزال بحري وشكرا وعذرا علي الاطاله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hossam

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب IG سابقا..طالب هندسة و العيشة مرة ح
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 06/08/2010
عدد المساهمات : 3264
معدل النشاط : 2850
التقييم : 64
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 6:14

@eng.ag كتب:
السلام عليكم انا مازلت مبتدأ بامور العسكريه وما الي ذلك بالمقارنه مع فطاحل منتدانا الغالي وكل يوم نتعلم شيئا فاسمحوا لي لماذا لا نعمل انزال بحري في ايلات وذلك سيكون متبوعا بقصف من السفن والطائرات وصواريخ سكود وانزال اخر في قطاع غزه وبذلك نكون محاصرين لهم وايضا ستستطيع القوات الخاصه والاخري التي انزلت في ايلات من احتلال اودفو وايضا القوات الموجوده في القطاع من احتلال المدن الاسرائيليه (البعض منها ) وننقل بذلك المعركه لارضهم ونفتح الجحيم في اسرائيل وبالطبع القوات في كلا من ايلات والقطاع تكون تحت تامين غطاء جوي وبحري متقدمين صوب بعضهم لعزل الجيش الاسرائيلي قد يقول البعض ذلك سيجعل اسرائيل تفوز بتاييد الامم المتحده وانا اقول انهم لم يقفوا بجنابنا في 67 وكنا المعتدي عليهم فكيف لهم بالعكس وان كانت هذه الخطه دربا من الخيال فاعذروني وان شاء الله لعلي اجد خيرا من ذلك وقد ذكرت هذا الموضوع لاني اريد ان اعرف ما هي العاوقب والنتائج وما الي ذلك في خطه انزال بحري وشكرا وعذرا علي الاطاله

مع اني مؤيدين فكرة الدفاع و كسر شوكتهم علي ارضنا ثم تطوير الهجوم لكني ساضع بعض الملاحظات .

سيب الغزة للغزاوية مش عايزين نفتح جبهة جديدة .

ايلات يتم احتلالها بأفراد من الصاعقة تحت قصف مدفعي مكثف مع ضرب مركز قيادة المنطقة الجنويبية بصواريخ السكود .

في نفس الوقت انزال بحري بعد تحييد قوة الميناء باستخدام السفن الحربية و القوات الخاصة مثل الضفادع البشرية و الصاعقة البحرية يليه معاونة قوات الصاعقة الموجودة مسبقا او القوات المنتشرة في الميناء سواء عن طريق القصف او المشاركة في رصد العدو .

يتبعه احتلال كامل للمدينة و ميناء ايلات و التمسك بيها من قبل قوات من الجيش الثالث .

لم يتم دكر اعداد لأني اصلا ليس من مؤيدين الفكرة الهجومية و كان في دماغي تكتيك تاني .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
اعدام ميت

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
المزاج : ربى الله .... وليس امريكا
التسجيل : 06/03/2011
عدد المساهمات : 3728
معدل النشاط : 3221
التقييم : 167
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :



مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 6:30

لى رأى غريب بعض الشىء

لماذا لا تكون اشارة البدء عبر المقاومة الفلسطينية

وذلك لتمتعها بقربها الشديد من الداخل الاسرائيلى

وتكون اشارة البدء هى قصف مركز من المقاومة للمطارات الاسرائيلية القريبة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hossam

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب IG سابقا..طالب هندسة و العيشة مرة ح
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 06/08/2010
عدد المساهمات : 3264
معدل النشاط : 2850
التقييم : 64
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 6:32

@اعدام ميت كتب:
لى رأى غريب بعض الشىء

لماذا لا تكون اشارة البدء عبر المقاومة الفلسطينية

وذلك لتمتعها بقربها الشديد من الداخل الاسرائيلى

وتكون اشارة البدء هى قصف مركز من المقاومة للمطارات الاسرائيلية القريبة


مش بطالة أبدا كضربة استنزاف بس يجب دعم تسليحها من عندنا .


ولا ايه رأيك ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hossam

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب IG سابقا..طالب هندسة و العيشة مرة ح
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 06/08/2010
عدد المساهمات : 3264
معدل النشاط : 2850
التقييم : 64
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 6:36

أفكر في هاتزور و تل نوف و نتولي نحن أوفدا .
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahamdy

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
العمر : 20
المهنة : **خير اجناد الارض**
المزاج : (-_*)
التسجيل : 25/08/2011
عدد المساهمات : 38
معدل النشاط : 25
التقييم : 1
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 7:07

@hossam كتب:
@اعدام ميت كتب:
لى رأى غريب بعض الشىء

لماذا لا تكون اشارة البدء عبر المقاومة الفلسطينية

وذلك لتمتعها بقربها الشديد من الداخل الاسرائيلى

وتكون اشارة البدء هى قصف مركز من المقاومة للمطارات الاسرائيلية القريبة


مش بطالة أبدا كضربة استنزاف بس يجب دعم تسليحها من عندنا .


ولا ايه رأيك ؟
عندك كل الحق بس مش حيسيبونا فحالنا طبعا و بعدين هما اكيد بيعرفو كل اللي بيحصل بينا و بين المقاومة و لو حد عرف اننا بنسلحهم حتبفى مشكلة كبيرة جدا جدا ولا ايه رأيك بردو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
hossam

لـــواء
لـــواء



الـبلد :
العمر : 22
المهنة : طالب IG سابقا..طالب هندسة و العيشة مرة ح
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 06/08/2010
عدد المساهمات : 3264
معدل النشاط : 2850
التقييم : 64
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 7:41

@ahamdy كتب:
@hossam كتب:



مش بطالة أبدا كضربة استنزاف بس يجب دعم تسليحها من عندنا .


ولا ايه رأيك ؟
عندك كل الحق بس مش حيسيبونا فحالنا طبعا و بعدين هما اكيد بيعرفو كل اللي بيحصل بينا و بين المقاومة و لو حد عرف اننا بنسلحهم حتبفى مشكلة كبيرة جدا جدا ولا ايه رأيك بردو


1- محدش يعرف ايه اللي ورا الكواليس .
2- مصر أصلا بتسلح غزة و كلنا عارفين كدا بس التسليح هيختلف المرادي .
3-هيعرفو و هيردوا بس بعد فوات الاوان و نجاح الخطة و ساعتها هنكون دمرنا جزء كبير من قوتهم .



و الأنفاق عبرة لمن يعتبر . 26
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eng.ag

عريـــف
عريـــف



الـبلد :
العمر : 24
المهنة : طالب في كليه الهندسه
التسجيل : 19/03/2011
عدد المساهمات : 96
معدل النشاط : 102
التقييم : 3
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأحد 28 أغسطس 2011 - 17:54

انا كان قصدي يا اخ حسام اننا ننقل المعركه عندهم ده في حد ذاته هيخلينا نكسب الحرب معنويا تخيل المواطن الاسرائيلي اللي عمره ماشاف غزو اهم مدن ليه في الجنوب محتله ده الامريكان عاملين قنابل بيتهيالي قنابل الوقود الغازي ياريت حد يصحح لي المعلومه بتاعه القنابل دي عاملين صوت الانفجار عالي جدا علشان يأثر في معنويات الجنود
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نبض الاردن

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
العمر : 37
المهنة : محاسب
التسجيل : 27/08/2011
عدد المساهمات : 659
معدل النشاط : 923
التقييم : 26
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 0:49

السلام عليكم يااخوة هناك امور مهما جدا لم يتم التطرق اليها :
1/ مدة الحرب
هل ستستمر لساعات او ايام معدودة او اسابيع او شهور
فكلما زادت مده الحرب زادت الكلفة العسكرية هل تحتمل الخزينة المصرية او الاسرائيليه على الرغم من الدعم الامريكي لاسرائيل كلفة الحرب اذا اخذت بعين الاعتبار اكثر من شهر مثلا فلك ان تتخيل حرب سته شهور قصف جوي فقط للناتو على ليبيا بدون تدخل بري بالمليارات
2/ العامل الاقتصادي لكل دولة مايتمثل من ايرادات ونفقات واستيراد وتصدير وحجم الدين لصندوق النقد الدولي والدول الاخرى للدولة بشكل عام وقد يزيد الدين ويؤثر في الناتج القومي للدولة
3/ المخزون الاستراتيجي لكل الدولتين من ذخائر ومعدات وادويه وطعام وشراب وملبس فحرب 73 قال السادات ان المخزون الاستراتيجي على وشك النفاذ والمصرييون خططوا للحرب اكثر من 5 سنوات من تخطيط عسكري والمخزون اوشك على النفاذ مما ترتب عليه اثار اقتصاديه على مصر منها رفع الدعم عن الخبز وحدوث المظاهرات من اجلها رغم ان السادات انتصر على اسرائيل
4/ التدخل الدولي المباشر والغير مباشر
اسرائيل حصلت على اكبر عملية امداد جوي لم تحصل بعد الحرب العالمية الثانية بريطانيا امريكا فرنسا المانيا اسبانيا الدول المصنعه للسلاح ماذا سيكون دورها من دعم اسرائيل في الخفاء او العلن ولاننسى تففكك الاتحاد السوفييتي كدوله داعمه لمصر عسكريا واعلاميا في الامم المتحده.
5/ القنبلة النووية
هل ستستخدمها اسرائيل اذا اوشكت على الزوال وتطبق المثل القائل (عليا وعلى اعدائي) وقد يقول البعض ان اسرائيل جبانه ولن تفعل ولكن مالضمان من ذلك
6/سبب الحرب ؟ لكل حرب في التاريخ سبب وهو الاهم الذي لم يتطرق اليه فمصر منذ القرن الماضي الى الان فهي دوله غير عدوانيه لاتبدا الحرب الابسبب واضح مباشر وغير خفي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
amrahmed

مـــلازم
مـــلازم



الـبلد :
التسجيل : 17/06/2011
عدد المساهمات : 676
معدل النشاط : 424
التقييم : 4
الدبـــابة :
الطـــائرة :
المروحية :




مُساهمةموضوع: رد: احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء   الأربعاء 31 أغسطس 2011 - 1:16

@ahamdy كتب:

بصو يا رجالة اول خطوة لازم لازم تتعمل هيا اتحاد جيوش العرب كده قوتنا مش حيبقا ليها حدود و يعملو خطة يتفقو عليها مع بعض و يكون الهجمات علي اسرائيل من كل الانحاء و القوات الخاصة للدول تدخل جوا اسرائيل و تدمر الاماكن اللي بيديرو منها المعركة غير كده انا مش خبرة ولا اعرف حاجة انا لسه 15 سنة هوا ده اللي اعرف و شكرا
اقصدك جيوش اسلأمية وليست عربية فقط لأن يوجد بلأد اسلأمية قوية ولأيمكن الأستهانة بيها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

احتمال قيام حرب مصريه اسرائيليه لنخطط السناريو معا الحوار يبدأ في التاسعة مساء

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 6 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: مواضيع عسكرية عامة - General Topics-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2015

شركاؤنا: روسيا ما وراء العناوين